מסופר על בעל התניא כשעדיין היה תלמיד
של ר' דוב בער ממעזריטש הלא הוא המגיד
כך ביום אחד הגיע לבקרו בביתו
וכמנהג העולם נקש על דלתו
המגיד שאל :"מי זה?" ובעל התניא השיב:" זה אני! זה אני!"
המגיד פתח, הכניסו לביתו והם החלו לשוחח אחד עם השני
חסיד מרבו לפני צאתו מוכרח לקבל ברכה
אך לפני שבעל התניא יצא, קיבל מהמגיד הוראה והדרכה:
"סע מחר לעיירה הסמוכה"
לָמה…? לְמה? לא שואלים שאלות
אם המגיד אמר – מחר אצליח לגלות
לעיירה הסמוכה בעל התניא הגיע ומיד חש
ללמוד תורת ה' בבית המדרש
אך שם בדיוק ברית מילה הסתיימה
וסעודת מצוה התקיימה
כולם התיישבו ובעל התניא גם!
ובאמצע הסעודה ברק וגם רעם…
כף מזהב טהור נעלמה…
חיפשו… חיפשו ולא נמצאה התעלומה…
במי יכולים לחשוד?
באורח הזר שנכנס כעת ללמוד…
'בעדינות' ביקשו שישיב את הכף הגזולה
"זה לא אני! זה לא אני!" – התחנן על נפשו בחמלה
הקהל לדבריו לא האמין
וחיפשו בתיקו אולי שם הוא הטמין
הוא המשיך לצעוק: "זה לא אני! זה לא אני!" אך ללא הועיל
הם ביקשו בכל תוקף שיוריד את המעיל
הוא הוריד המעיל וצעק זה לא אני.!.. זה..
ועבר מחזה משפיל ומבזה…
ואחרי מאורע כזה מה עושה בעל התניא התלמיד
נוסע שוב אל המגיד
שח לו את אשר עבר
והמגיד לימדהו כשהתרומם מלבו הנשבר:
:הקשב לי תלמידי – אתמול כשנקשת ושאלתי מי שם
ענית זה אני… וזה 'לפגם' נרשם…
אז שלחתיך לעיירה
שתצעק זה לא אני! בקול נורא…
כדי שתפנים בהבנה ברורה
כי יהודי שאומר זה אני, ה' מראה לו את המציאות ההפוכה
התלמיד הפנים את אשר היה
גדל ובעל התניא נהיה
ואנו נקנה את המידה המבורכה
אין אני, יש רק ה'… גם כשאת נכשלת וגם כשאת מצליחה
הרב יורם זצ"ל היה מסביר באריכות ומדגיש מדה זו בחשיבות
הוא הגדיר אותה מדת הנשתווּת
מלבד זאת שהוא עצמו עבד את ה' כך כל חייו
הוא לימד ותבע זאת מתלמידיו
הידיעה שהכל מגיע מאת ה' יתברך
הקשה, הקל, הנכשל והמוצלח…
אם כשמשבחים אותך וכשמבזים אותך התגובה שלך שווה
סימן שהגעת למדרגה עליונה וחשובה
זה אות ברור שעבודת התשובה שלך בהתקדמות
השמחה קיבלה תעצומות, אף האמונה והתמימות
אז מחר כשאת קמה בבוקר ואומרת: 'שִויתי ה' לנגדי תמיד'
תזכרי בסיפורו של בעל התניא והמגיד
כי על המילה 'שִויתי' הסביר הבעל שם טוב הקדוש ואלו מילותיו –
'שִויתי' לשון השתוות – בכל דבר המאורע (העובר עליו)
הכל שוה אצלו בין בענין שמשבחין אותו
בני אדם, או מבזין אותו
וכן בכל שאר הדברים הכל ישוה בעיניו (ובע"ה גם בעינינו)
כיון שהוסר בזה היצר הרע ממנו
מכל וכל… וזו מדרגה גדולה מאוד…
כך את עבודתך תוכלי למדוד…
ובע"ה לטפס עוד…