WhatsApp
הדר ראשי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
שערים נפתחים - בכחך הדבר!

שערים נפתחים – בכחך הדבר!

ר' שלמה זלמן אוירעבאך היה צדיק גדול ועניו

מעולם לא פִרסם וגילה את מעשיו

אך פעם אחת בחייו

להעיד על עצמו היה חייב –

זוג הורים הגיעו אצלו

עם ילד בעל פיגור בשכלו

ביקשו מגדול הדור עצה חכמה

לאן לשלחו? מהי המסגרת המתאימה?

 

הרב המליץ על מוסד מסויים:

'מקצועי ומומחה לבנכם הוא מותאם

בהמלצתי שילחו אותו לשם'.

אך לאחר שבועיים חזרו ההורים אל הרב

'הילד מסרב להיכנס למוסד'… – סיפרו בצער רב.

 

ביקש ר' שלמה זלמן אוירבעאך שהילד יכנס אליו לבד

'אתה יודע מי אני???' שאל את הילד המיוחד

והילד לא כל כך ענה

והרב מיד השיב תשובה כנה:

'אני שלמה זלמן אוירעבאך רבנים מכל העולם שולחים

אלי שאלות קשות

כדי שאני אפסוק להם הלכה ואני עונה להם תשובות'

'שמעתי עליך' – המשיך הרב ופנה לילד במבט משלב רוך ורצינות

'אני רוצה להעניק לך כתב סמיכה לרבנות

ישנו מוסד שאתה מתאים ומיועד

להיות שם הרב של המוסד'

 

הילד שמע ולבו התמלא בשמחה

ארז מזוודות בהתלהבות – אני רב המוסד קיבלתי סמיכה

 

לימים סיפרו ההורים לר' אוירעבאך

על תפקיד הילד והתמסרותו הרבה כל כך

אפילו בחופשות כמעט והביתה לא שב

הרי איך ישאיר את המוסד בלי 'רב'.

 

ובאמת… שלא צריך דוקא לפעול כך עם ילד לקוי או מפגר

בכל אחד בביתנו יש ילד אחד שיותר מכולם מאתגר –

הוא מהר מאוד מסתבך,

מתקשה לחייך,

לא יודע לזרום… מרגיש תקוע

לא משנה מה יקרה… הוא ישאר פגוע..

 

חוסר שייכות זו התחושה המורגשת אצלו בדרך כלל

והיא יוצרת את כל התופעות הנ"ל

ואחד הפתרונות המועילים ביותר לגרום לו להרגיש אהוב

הוא לאפשר לו בחברה לתרום, לייעל, לתת לו תפקיד חשוב.

 

'שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך' – בפרשתנו נאמר

מילים שמרמזות על כל המסר של המאמר:

את אמא! מורה! גננת או כל תפקיד חינוכי

ואחד הילדים, שעריו סגורים והוא לא הכי…

תני לו תפקיד 'שופט', 'שוטר' – איזו משרה רצינית

תוך תקופה קצרה כבר תרגישי ב'תפנית'

השערים שלו אט אט יפתחו

העלים שלו למעלה יפרחו

הוא ירגיש חשוב הכרחי ותורם…

וכל מה שעלייך איים… יעלם!