אין לי מילים איך להודות לך???

היא ארגנה טיול סוף שנה לכל צוות המורות.

כשאני כותבת 'היא' אני מתכוונת למיכלי סופר מחנכת כיתה ה'1, וכשאני כותבת 'ארגנה' אני מתכוונת לארגון מושלם. על הכל היא חשבה: תכננה שעות, תיאמה מוקדים, הפעלות, אטרקציות, מסעדה ואפילו פינוקי בינים. והן… הן גם היו בטיול, שלש מורות מהצוות, שלש מורות שקוֹלן ברמה נשמע: 'מיכלי אם היינו יוצאות בשתים ולא בשלש היינו מספיקות יותר וחבל שקבעת לנו שייט, למה לא התייעצת, ומה הקשר מסעדה בשרית כשכל העולם עבר לחלבי, ואם כבר ארגנת ושילמנו כל כך הרבה איך זה שלא הספיקה גם האטרקציה הזו?' וכך לאורך כל הנסיעה אינספור מילים נוקבות ולבה נעשה נקבים נקבים, כל כך הרבה ביקורת ונשמתה של מיכל נקברת.

חלפו מספר חדשים מיכל סופר מיודעתנו ארגנה ערב גיבוש למורות, התכנון וההשקעה היו מושלמים ורמת הביצוע גובהה מאוד. בסוף הערב הן נגשו, הן אותן שלש מורות ואמרו: 'מיכלי תודה, אין לנו מילים איך להודות לך…' באמת? האמנם אין לכן מילים להודות, להחמיא, לפרגן, להאיר? – וכל כך הרבה מילים לבקר, לקבור, לרמוס ולהכפיש יש לכן? עד כאן הסיפור הכואב ונראה שהוא נוגע לכולנו. במחסן הביקורות הלקסיקון מלא והאוצר מילים עשיר, ובמחסן המחמאות אנחנו באוברדראפט, מה דעתכן לעשות שינוי קטן מאוד? משנים גישה – מעניקים לזולת מחמאות מעניקים לו חם במאות וכשלב הזולת נמס, מתרחב ומתמלא עד גדותיו ברצון עז לתת, להיטיב, לפעול ובמרץ!!

שמעתי את מורי ורבי, הרב יורם מיכאל אברג'ל זיע"א, אומר בשיעוריו הקדושים משפט חזק מאוד: 'יהודי יורד לעולם הזה וחי שבעים שנה כדי לעשות טובה ליהודי'. ומה זו הטובה ליהודי? אומר הרב, אפילו נותן לו כוס מים. משפט חזק נכון? ומסריו מובנים דבר מתוך דבר: אם ירדנו לעולם בשביל לעשות טובה ליהודי, אז בשביל להחמיא ליהודי לא כל שכן?? ואם טובה ליהודי שוה מזיגת כוס מים המרוה גופו של אדם, אז מה שוויה של מילה טובה המרוה את הנפש??

לכן מהיום עושים בפה תפנית קצת אימונים ועבודה עצמית וכל החברה תשנה התדמית. בחיי היומיום זה פוגש אותנו בלי סוף: בין אשה לבעלה, בין אמא לילדיה, בין שכנה לרעותה, בין תלמידה למורתה ועוד. אם כבר זכית ורצית להחמיא ראשית תדליקי פרוז'קטור על פניך ותחייכי, גם דרך הטלפון מתקבל האפקט. שנית תרחיבי – תחברי מילים שיתנו תוקף למחמאה שלך שיאמינו לך שמחמאותיך אמיתיות הן. ובנוסף תמקדי את המחמאה לנושא מסויים שאליו התחברת, לפרטים מסויימים שבהם הבחנת. כל אלו יהפכו את פיך ולבך לכלי מלא טובה וברכה באשר את, ובכל תפקיד אותו הינך ממלאת אל תחמיצי הזדמניות – יש לך מילים איך להודות!!