דע מה שת(ק)שיב (חלק ג)

כדי לזכות לתואר אומני הקשבה, הורים מקשיבים עלינו להכיר את ארבעת שלבי ההקשבה האמיתית. ראשית הקשבה מתוך אמפתיה כלומר לגלות הבנה למצב שהשני נמצא אין צורך לחוות את אותה חוויה של הזולת כדי להבין מה הוא מרגיש במילים אחרות אם חברתך נפלה לבור אל תרדי גם את לשם דעי כי אין בכך תועלת כי במקום לחלץ אחת מהבור כעת יצטרכו לחלץ שתים…

גלי הבנה למצב שהיא עוברת ומהמקום שלך נסי לעזור במה שאפשר גילוי ההבנה יגרום לך לזהות מהמשפטים הנאמרים את המצוקה הקיימת.

זאת ועוד שההקשבה חיבת להיעשות מתוך פתיחות אם כבר בחרת וזכית להקשיב צמצמי את ה"אני" שלך ותני לזולת את "הבמה".

אף אם חווית חוויה דומה זה לא הזמן לספר אחרת תחמיצי את ההקשבה ותהפכי להיות עסוקה בעצמך (זוכרות מה שקרה לי עם גילה בשובי ממרפאת השיניים) תובנה נוספת בענין הפתיחות היא להקשיב ורק להקשיב, אומר הרב ישראל אברג'ל שליט"א בשיעוריו הקדושים "רוב הפתרונות לבעיותיו וצרותיו של האדם נמצאות אצל האדם בעצמו!"

אז מה הוא רוצה ממך? שרק תקשיב לו ההקשבה יוצרת לו סדר בראש, מרגיעה אותו מכל הסערות המתחוללות בנפשו אט אט הוא מבין מה עליו לעשות.
לכן אל תחשבי שתפקידך לפתור לשני את בעיותיו ולייעץ את עצות חייך זה מאוד נחוץ והכרחי במערכת המשפחתית בין בעל לאישה בין אישה לילדיה.

שלב נוסף ומשמעותי בהקשבה הוא קשר עין כאשר עובדים נכון עם שפת הגוף עמידה נכונה, מבט ממוקד, הקול המהנהן כל אלו מעניקים תחושה לזולת שהעומד מולם באמת מקשיב. מספרים על הצדיק הרב מרדכי אליהו זצ"ל שהיה מקפיד לענוד שעון ביד ימין, וכששאלוהו מדוע לא עונד שעונו ביד שמאל כמו כולם השיב:
אם אענוד ביד שמאל ויבוא אדם לספר לי דבר ולשפוך צרתו כאשר אעמוד מולו ייראה לו כאילו אני מביט בשעוני וממהר ואיני חפץ להקשיב לו…
האח! איזו גדלות הקשבה…

ולסיום… אתן עדיין קשובות נכון???

יש שלב מדהים בקשבה שתורם לה רבות וכדאי לכן להכירו זהו שלב השיקוף.
יצא לכן לנקות חלון או מראה אחרי שילדיכם אכלו טילון ובמקום לשטוף ידים החליטו לעשות טביעת אצבעות על כל המשטח אז מה עשיתן? לקחתן את השפריצר הזה עם המים הכחולים שפעם היה רק של סנו ואז השפרצתן ניקיתן והופ התבהר ושוב השפרצתן ניגבתן והופ השתקף!

זהו בדיוק מה שעובר על האדם המספר נפשו סוערת מבולבלת כל החוויות מתערבבות לו הוא מבקש שיקשיבו לו ופעמים שהוא לא יודע על מה על ידי טכניקת השיקוף נבהיר לו את הקושי נשקף לו את המצוקה וברגע שהיא תהיה אצלו בהירה שקופה ומובנת כל רמת עוצמת המפגש שלו עם הקושי תתמעט ואז יהיה לו יותר קל להגיע לפתרונות לקידום בעצמו אם כך איך אני המקשיבה משקפת אני חוזרת אחרי מה שאמר או מסכמת בחצי משפט את מה שהבנתי כך המספר שומע את עצמו ובודק אם מה שנאמר הובן או שמא לא לזאת הוא התכוון ובכל פעם שנעשה שיקוף נעשה מעין ניקיון בנפשו של המספר הוא שמע שהקשיבו לו וכך הוא מפנה את התחושה המעיקה וממשיך הלאה.

תודה על ההקשבה המלאה.