דע מה שת(ק)שיב!

חלק א

הזמנתי מונית וחזרתי הביתה, ביקשתי מהנהג שיעצור לי בכניסה האחורית של הבנין, משם יש סיכוי שלא יפגשו בי הרבה שכנות, כי איך שאני נראית לא כל כך מומלץ, עינים דומעות ולחי נפוחה שמסרבת להתפנצ'ר, טיפול שינים די רציני, אז ירדתי מהמונית ונכנסתי אל הבנין במהירות האפשרית, אך גילה שכנתי עמדה שם בלובי דליה מה נשמע? אוי וי אוי ואבוי איך שאת נראית… ולא סימטרית. הייתי כאובה מאוד וסיפרתי לה: כל השבת תקפו אותי כאבים חזקים בשינים, נסיתי את כל סוגי המשככים, הכאב גבר ובכיתי בלילה וביום, באתי להמשיך לפרוק את כאבי ולספר ולחזור ולתאר, וגילה משטף דיבורי אותי עוצרת: על מה את מדברת, את יודעת מה היה לי?? מה שאני עברתי לפני שבועיים כאבי שינים שאפילו איוב לא הכיר… כמה בכיתי… מה לא עשיתי, את בוכה על לחי נפוחה? לי התנפחו שתים.

וכך היא העמידה אותי בחדר המדרגות וסיפרה וסיפרה רבע שעה. הכאב שלי יצא מהתמונה ונפשי נשארה טעונה, נכנסתי לבית לקחתי אופטלגין – בעצם שנים, אחד לשכך כאב ואחד להרגיע את הלב הדואב… הלב שלא הקשיבו לו. חבל, חשבתי אם לגילה היה את הכח להקשיב… אומר לנו הרב הצדיק ר' ישראל אברג'ל שליט"א, כח ההקשבה הוא כח אדיר, לדעת להקשיב זו אומנות – זה מקצוע. עוד הוסיף הרב והדגיש, כי אם בני האדם היו יודעים להקשיב, אלפי בעיות של שלום בית היו נמנעות.

ובאמת סוד רפואת הנפש לא מצוי בצמחים, ולא אצל טובי הרוקחים, רפואת הנפש טמונה בכח להקשיב. ישנם רבים מגדולי ישראל שמלבד גדולתם בתורה ומלבד מפעלי הצדקה שלהם וכו' ניחנה אישיותם בהקשבה לזולת, כדוגמת: ר' אריה לוין, הרבי מליובאוויטש, ר' אשר פריינד הידוע בכינויו 'רב אושר', הרב יורם אברג'ל זצוק"ל.

זה מזכיר לי סיפור שקרה לפני שנים על מפקד פלוגה שבמהלך לחימה בזמן קום המדינה נאלץ לשבת בצינוק מספר חדשים, כשהשתחרר נשאר חי גופנית אבל נפשו… הוי נפשו התכסתה בפצעי חרדה ובדלקות אימה, החיות והשמחה שכנו במעמקי השאול, כל טובי הפסיכולוגים ניסו לטפל, למומחי הפסיכיאטרים נשלח, והמצב הלך ודעך. נפשו צעקה וזעקה, וההשגחה סובבה אותו להגיע אל הרבי מליובאוויטש וממנו הוא יצא אחר לגמרי, מחודש עם רצון לחיות, מחוייך, משם הוא טיפס אט אט עד שחזר לחיים רגילים, חיים מאירים בגוף ונפש.

כשנשאל אותו מפקד מה עשה לך הרבי שם בחדרו? מה היה שם באותן שעות? הוא השיב הרבי מליובאוויטש ידע להקשיב, בעיניו המקשיבות הצליח לרפאני. אח, גדולי ישראל זכו בכח להקשיב, ואנו רוצות ללמוד מהם כדי להצליח!! כדי להרויח זוגיות נפלאה בין אשה לבעלה, תהליכים מקדימים ובונים בין אמא לילדיה, הצלחה מיטבית בין מורה לתלמידותיה, ובכלל יצירת חברה תקינה.

אז גילה שכנתי היקרה, תהיי בקשר בשבוע הבא! ויחד אתכם קוראות יקרות נתבונן בהקשבה ובמעלותיה ונלמד את שלביה החיוניים בתחומי חיינו.