נתת שמחה בליבי

'ילדים מתוקים שלי! קדימה! בקבוק מים, כוסות, טישו, שורה של פתי בר ו… יצאנו לגן השעשועים'. יום של שמש בחודש שבט זה ממש זכיה בלוטו, ובגן השעשועים די רגוע – המתקנים פנויים, כל ילד רץ למתקן שם הוא נהנה, אליו הוא מתחבר. אני בחרתי את הספסל… אליו התחברתי היום ביותר…

אשה צעירונת ישבה בספסל שלידי, שני זאטוטים לצידה. ממש מוכרת לי… תהיתי לעצמי והתמקדתי יותר לזהות… נו בטח זו ליבי הבת של השכנה, התחתנה היא לפני 4 שנים. 'ליבי מה שלומך??? מאז החתונה לא ראיתיך. לא יכולה לשכוח את החתונה שלך' (נרטבתי כולי בגשם, דרכו לי על הזרת בריקודים, הדג לא היה אפוי, עד שביקשתי סטייק נגמר ובסוף ההסעה ברחה לי…).

'ב"ה בסדר' – הפטירה ליבי. 'אז איך זה להקים בית בישראל?' – אני מנסה לזהות תחושות, להתלהב אתה עם הרגשות – 'ב"ה בסדר' את יודעת יום רודף יום: מכינה כריכים לבוקר ולצהרים/יוצאת לעבודה. חוזרת בין הערבים, אוספת את הילדים/מכבסת הבגדים, מבשלת ארוחה מזינה וחמה/לא תמיד יוצאת טעימה. זה דברים שחייב לעשות אז אני מוכרחה. עכשיו אני צריכה לחזור חייבת להתפלל מנחה/ועוד להספיק לבשל ארוחה'.

'ל-ה-ת-ר-א-ו-ת ליבי ב-ה-צ-ל-ח-ה' – צועקת לעבר ליבי שכבר חצתה מדרכה – מבוהלת כולי, ממש המומה. איזה תוכן… איזו נימה…

ליבי אני מרחמת עליך מאוד מאוד – נשואה ארבע שנים ונראית כמו ארבע מאות, הוי ליבי ליבי על ליבי – מה חסר לה?…

הרב יורם זצוק"ל בשיעוריו הקדושים על הקמת המשכן, הקביל את הקמת הבית היהודי כהקמת מקדש מעט, מעין בית מקדש קטן. כלי המשכן הקדושים דומים הם לדברים העיקריים בבית היהודי: ספריית הקודש דומה לארון הברית, כיור הבית ושימושו בקדושה דומה לכיור הכהנים בבית המקדש, שולחן שעליו אוכלים דומה לשולחן לחם הפנים, מציאות הדלקת נרות של האשה בבית דומה להדלקת המנורה הטהורה, וחדר השינה של ההורים דומה לקודש הקדשים.

תמהתי בליבי וחיפשתי הקבלה נוספת, השמחה בבית היהודי לאן מקבילה היא במשכן הקדוש? ומצאתי!! בפרשת תרומה – כתוב: "דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו לבו" (שמות כה, ב)… על המילים 'ידבנו לבו' מסביר האור החיים הקדוש שמשה רבינו פונה לאנשים השמחים שישמחו לתרום.

וזאת למה? כי כדי לבנות משכן צריך שמחה!! השמחה היא ההכנה להקמת המשכן, כשאת בונה את ביתך – את בית מקדשך הפרטי ובליבך שמחה! שמחה תמידית, זו שיוצרת רצונות טובים, עשיה מבורכת, שמחה שיוצרת חן בבית, מאכלים טובים ומשובחים (הרב יורם זצ"ל היה אומר, שאשה שמבשלת בעצבות תבשילה תמיד נשרף), את יוצרת תשתית חזקה לבניה שתחדש אותך ותחיה אותך יחד עם בעלך וב"ב היקרים.

אז אל תוותרנה על זה, בקשו מה', ותהא תפילתכן סדורה וערוכה: 'ריבונו של עולם תן בליבנו שמחה, ובית מקדשנו יושפע בברכה! תן בליבי שמחה וגם בליבה של ליבי…'