WhatsApp
רבי יעקב אבוחצירא

כ' טבת: רבי יעקב אבוחצירא – ה'אביר יעקב'

רבי יעקב אבוחצירא (ה'תקס"ו-ה'תר"מ, 1806-1880) היה מקובל, פוסק, דרשן, פייטן, ומגדולי רבני מרוקו. היה ידוע כמלומד בניסים ובעל מופת.

 

ילדותו

רבנו נולד בשנת ה'תקס"ו (1806), במחוז תאפילאלת שבמרוקו, לאביו הגאון רבי מסעוד ורעייתו הצדקנית, ונקרא על שם זקנו מצד אביו, שלפי המסורת זכה לגילוי אליהו.

סיפור לידתו של רבנו מפעים ושמיימי. באחד הימים באה אישה אחת לפני רבי מסעוד שהיה אב בית הדין, כדי שיסדר לה גט מבעלה. ואכן קיבלה האשה את הגט מבעלה כדת וכדין.

בלילה שלאחר מכן חלם רבי מסעוד כי הוא עתיד להוליד בן שיאיר את העולם בתורתו ובצדקותו, אולם הוא עתיד להיוולד מאשה אחרת שיישא, והיא האישה שסידר לה אמש גט (בקרב עדות המזרח לא קיבלו עליהם באותו זמן את 'חרם דרבנו גרשום' שלא לישא שתי נשים).

רבנו קם נרעש מהחלום, והרגיש כי חלום אמת הוא, אך לא העז לספר לרעייתו את דבר החלום, כדי לא לצערה בהכנסת צרה לביתה.

אולם בשובו מתפלת שחרית סחה לו רעייתו הצדקנית שחלמה חלום, והנה הוא בדיוק כפי שהראוהו מן השמים. ולא זו בלבד, אלא שרעייתו הצדקת הביעה מיידית את הסכמתה ורצונה שיכניס את האשה הזאת לביתו.

ואכן רבי מסעוד נשא אותה לאשה, וממנה נולד רבנו, שהאיר עיניהם של ישראל, הוא וצאצאיו אחריו, עד ימינו אנו.

 

סולם עליה

שנות נערותו וגדילתו של רבנו כמעט ונסתרים הם. היו אלו שנים שבהם עלה ונתעלה במעלות התורה והיראה, כשהוא מתבודד בינו לבין קונו, ומסתיר עצמו מעין רואים, וכמאמר חז"ל 'אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין'.

רבנו מצעירותו היה איש תם יושב אוהלים שקדן ומתמיד עצום לילה כיום יאיר בחשקת התורה. למד תורה מפי אביו הגאון רבי מסעוד, ובהדרכתו הוסיף להגות בספריו הרבים, עד שכבר בגיל ט"ז היה מלא וגדוש בפרד"ס התורה. תלמידי חכמים בעירו שבאו אתו בדברי תורה השתוממו מידענותו המופלגת, וניבאו שלגדולות נוצר.

על מעלותיו הנשגבות אליהם העפיל בידיעת התורה, מסופר, כי פעם בעת לימודו, הוצרך לעיין בספר 'ארבע מאות שקל כסף' לרבנו חיים ויטאל זצוק"ל, ומצא שחסרים בו כשלושים דפים שנתלשו ממנו ברבות הימים, ורבנו החליט לכותבם ולהשלימם מדעתו.

לאחר ימים מספר נכנס אליו סוחר מבני קהילתו, שהיה מסובב בעולם לרגל עסקיו. רגילותו הייתה בכל פעם שחוזר ממסעותיו, להביא עמו לרבנו ספר קודש כלשהו שאינו מצוי במקומם, אך באותה הפעם שכח את הספר בביתו, מבלי שהוא יודע אפילו את שמו של הספר.

כשבא לפני רבנו, שאלו מיד: 'היכן הספר שהבאת בעבורי?', ודחק בו להזדרז ולהביאו. ואכן, כפי שרבנו ראה ברוח קודשו, היה זה לא אחר מאשר הספר 'ארבע מאות שקל כסף'. לקחו רבנו לעיין בו, והנה זכה לכוון מילה במילה ללשון המחבר, ויהי לפלא.

 

על כס ההנהגה

בהגיע העת, נקרא רבנו למלא מקום אבותיו, ונתמנה לרב ומורה דרך בעירו. רבנו הנהיג את קהילתו כאב רחום, וכתת את רגליו למרחקים בערי מרוקו ואלג'יריה, כדי לאסוף כסף עבור יתומים ואלמנות. הוא כאב את כאבם, וסייע להם ככל שניתן. בני הקהילה החזירו אהבה והערצה לרבנו, ונהגו בו בכבוד גדול יוצא מן הרגיל. בכל פעם שהיה עובר ברחוב, היו הנשים נכנסות פנימה לבתיהם, ומשעבר על פניהן היו רוכנות ומנשקות את העפר עליו דרך רבנו. 

רבנו הנהיג את קהל עדתו בחכמה, בתבונה וברגישות יתירה, אך כאשר היה צורך להעמיד האמת על תילה, ולחזק את דיני התורה וכבוד תלמידי חכמים, יצא רבנו מגדרו, והראה את כוחו, למען יראו וייראו, ולקדש שמו יתברך בעולם.

על כך יעיד המעשה הבא: שני יהודים באו להתדיין בפני רבנו, כשהאחד טוען שחברו גזל ממנו קרקע השייכת לו, ובנה על גביה חנות אטליז בשר, ללא רשותו. על כן הוא דורש שחברו יהרוס  את חנותו, וישיב לו את  שטחו בחזרה. אולם חברו סירב בכל תוקף להרוס את חנותו, ויהי מה. לאחר ששמע רבנו את דברי שני הצדדים, הכריע, שאכן על בעל החנות לפנות את חנותו באופן מידי. בעל החנות, שהיה אדם אלים וגס רוח, עמד על דעתו בחוצפה, ולא אבה לשמוע לפסק רבנו. הוא הצהיר חגיגית כי ימשיך למכור בחנותו כרגיל.

לאחר מספר ימים, עבר רבנו בשוק, וראה את הקצב ממשיך למכור כהרגלו. נכנס רבנו לחנותו, ונסה לשדלו בלשון רכה לקיים את פסק הדין, אך הלה סירב לשמוע את דברי רבנו, ואף הרים עליו את קולו בזעם.

או אז, אמר לו רבנו שאם לא יהרוס את חנותו בעצמו, הרי שהחנות תיהרס מאליה, ולא זו בלבד, אלא שאף ייקבר תחתיה!

יצא רבנו את החנות, והנה, לא עברו רגעים מועטים, ותקרת החנות קרסה בקול רעש גדול על הקצב, כאשר הסכין שאחז בידו, נתקעה בבטנו. אז ראו כולם את כוחו וקדושתו של רבנו, ואשר מן השמים תובעים את עלבונו.

ביושבו כדיין, עמד בקשר מכתבים עם הגאון רבי יצחק בן וואליד מתטואן, שהיה מגדולי הרבנים והדיינים במרוקו. אהבה עזה שררה ביניהם, והמעיין בספרו של רבנו 'שו"ת יורו משפטיך ליעקב', ובספרו של הגאון רבי יצחק 'ויאמר יצחק', ימצא שאלות זהות שעלו על הפרק באותם ימים, ודנו בהם שני גדולי עולם אלו, במשא ומתן כדרכה של תורה. 

 

תלמידיו

מלבד בניו הצדיקים שנחשבו לתלמידיו, היו לרבנו תלמידים רבים. הבולט שביניהם הוא רבי שלמה חיון זצ"ל, שהיה גאון וצדיק, ונסמך על ידי רבנו להוראה.

חתימת ידו נמצאה על פסקי דין שיצאו מבית דינו של רבנו, כאשר באותה תקופה היה בן כ"ד שנה בלבד, דבר המעיד על גדלותו בתורה, ועל הערכה שרחש רבנו אליו. רבנו שלמה היה מקורב מאוד לרבנו, ונפטר בחייו. רבי שלמה כתב הקדמה לספר פיתוחי חותם של רבנו, שנדפס לאחר פטירתו.

 

צאצאיו

ארבעה בנים היו לו לרבנו, כולם זרע קודש, גאונים וצדיקים, ואלו הם:

בנו הגאון רבי מסעוד – ממלא מקומו ברבנות בעיר תפלילאת, ואביו של האדמו"ר רבי ישראל אבוחצירא "הבבא סאלי".

בנו הגאון רבי אהרון  – דאג להעלות את כתבי רבנו ארצה וטיפל בהכנתם לדפוס יחד עם שאר אחיו.

בנו הגאון רבי אברהם – כתב הקדמה לספר גנזי המלך של רבנו.

ובנו הגאון רבי יצחק – רבנו אמר עליו כי בנשמתו מתנוצץ ניצוץ האר"י הקדוש.

בנוסף נולדו לרבנו שתי בנות:

בתו מרת פריחה – נישאה לרבי יעקב תורג'מן.

בתו מרת אסתר – נישאה לרבי מכלוף אדהאן. בנם הוא רבי יחיא אדהאן, שרבנו ה'בבא סאלי' זצוק"ל העריכו עד מאוד.

 

חיבוריו

רבנו לא הסכים להדפיס את חיבוריו בחייו. לבנו, רבי מסעוד, הסביר כי רק כאשר יגיע לשמים ויראה שאכן ספריו רצויים, יבוא אליהם בחלום, ויאשר להם להדפיסם.

ואכן, זמן מה לאחר פטירתו נגלה לבנו רבי מסעוד, ואמר לו שספריו מקובלים בשמיים, ועל כן הינו חפץ להדפיסם.

בנו רבי אהרון, יחד עם שאר האחים, דאג להביא את כל כתבי אביו-רבנו ארצה. כאן בארץ ישבו בניו של רבנו והכינו את חידושי תורתו לדפוס, עד אשר יצאו לאור. זכה רבנו שכל ספריו נדפסו בארץ ישראל, בירושלים עיר הקודש.

רשימת ספריו שיצאו לאור:

פיתוחי חותם – מאמרים ורעיונות עמוקים על סדר פרשיות התורה, מתובלים ברמזים וחידושים על פי תורת הסוד.

מחשוף הלבן – דרושים ומאמרים על התורה, בדומה לספר פיתוחי חותם, השזורים בחידושים וביאורים על דרך תורת הסוד.

גנזי המלך – חיבור המוקדש כולו לבאר פסוק הראשון שבתורה באופנים שונים בפרד"ס התורה.

בגדי השרד – פירוש להגדה של פסח על דרך הסוד, וביאור ארוך ועמוק על הפיוט "חד גדיא".

מעגלי צדק – ביאור על פרק קי"ט בתהלים, אשר כידוע מסודר על פי סדר הא'-ב'. תוכו רצוף מוסרים ורעיונות בענייני תשובה, לימוד תורה, ועניינים נוספים.

שערי ארוכה – מאמרים בענייני ימים נוראים וחג הסוכות.

דורש טוב – י"ז דרושים, בהם דרוש לשבת הגדול, שבת זכור, וחג השבועות. וכן דרושים למנוחת הנפטרים.

אלף בינה – דרושים וחידושים על מזמורי תהלים כה, לד, קיא, קיב, קיט, קמה, הבנויים על סדר אלף בית.

שערי תשובה – חכמה ומוסר בענייני תשובה.

לבונה זכה – ביאור סוגיות הש"ס על סדר הפרשיות, כאשר בכל פרשה רבנו מבאר סוגיא בש"ס הנוגעת לנושא אותה פרשה.

שו"ת יורו משפטיך ליעקב – כולל מאה ארבעים וחמשה שאלות ותשובות בהלכה, שנשאל רבנו בימי חייו. רובו הגדול של הספר עוסק בחלק חושן משפט, מלבד מספר תשובות בעניני גיטין ואבלות. בספר זה ניכר כוחו של רבנו בחלק הפשט, ובקיאותו בש"ס ופוסקים, עם כח הכרעה על פי כללי הפסיקה, לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא. 

ספר יגל יעקב – פיוטים רבים שחיבר רבנו, ושגורים בפיהם של יהודי מרוקו. פיוטיו של רבנו עמוקים ונשגבים, מלאים בערגה וכיסופים לגאולה השלימה ובנין בית המקדש וארץ ישראל, וכן שבחים ותהילות לה' יתברך, ומיוסדים על דרך תורת הסוד ופנימיות התורה. רבים הם גם הפיוטים שנתחברו לכבודו של רבנו לאחר פטירתו על ידי צאצאיו ותלמידיו ונקבצו אף הם אל ספר זה.

 

פטירתו

במשך כל חייו שאף רבנו לעלות לארץ הקודש ולהשתקע בה, אולם בכל פעם שניסה לעלות, אנשי הקהילה עיכבו בעדו, והפצירו בו לבל ישאירם כצאן ללא רועה.

לקראת סוף ימיו הצליח רבנו לשכנעם כי הגיעה העת שיעלה ארצה, ובאשר להנהגת הקהילה, השאיר אחריו את בנו רבי מסעוד למלא את מקומו.

אז החל רבנו להגשים את חלומו, ויצא בשיירה לכיוון ארץ הקודש. בדרכו עבר רבנו דרך אלג'יריה, תוניס, לוב, ומשם למצרים. בתחילה הגיע אלכסנדריה, שם שהה זמן מועט, ולאחר מכן המשיך לעיר דמנהור.

רבי יצחק כדורי
הילולות צדיקים

כ"ט בטבת: רבי יצחק כדורי

רבי יצחק כדורי (ה'תרנ"ט-ה'תשס"ו, 1898-2006) היה מחכמי בגדאד, ראש ישיבת 'נחלת יצחק' ומגדולי המקובלים בדור האחרון. בשנותיו האחרונות נחשב ל'זקן

קרא עוד »
מוצרים מבית המדרש המאיר לארץ:
ספר מנגן הרב יורם
מבצע!
ספר מנגן – הרב יורם אברג'ל
הגדה של פסח - כריכה רכה
מבצע!
הגדה של פסח – כריכה רכה
מגילת אסתר עם ביאורי הרב יורם
מבצע!
מגילת אסתר עם ביאורי הרב יורם
זמירון - נועם השבת
מבצע!
זמירון – נועם השבת
הגדה של פסח - לבן
מבצע!
הגדה של פסח – לבן

הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ