א' באדר: ה"אבן עזרא" – רבי אברהם בן מאיר אבן עזרא זיע"א

מיהי הארץ שנכתב עליה – "ארץ בלי אדמה, מלכיה ושריה הולכים בלי נשמה"?

ובכן, אין מדובר בארץ מדוכאת ונואשת, אלא זהו בסך הכל חלק משיר שכתב רבנו אברהם בן עזרא, ה"אִבְּן עזרא", על משחק השח-מט. ואמנם, רבנו היה משורר דגול ושנון, אך עיקר תפארתו הן צדקותו המופלגת וגדלותו בתורה – עם פירושו העצום שהותיר בידינו.

ראשית דרכו

לפני קרוב ל-1000 שנים, בשנת ד' אלפים תתנ"ו, נולד רבנו לרבי מאיר בן עזרא בטודלה שבספרד. ימים אלו היו בסוף תקופת "תור הזהב" של יהדות ספרד, כאשר עוד יכלו היהודים לחיות בשובה ונחת. בשנים אלו התקדש רבנו בקדושת התורה עד שזכה ברבבות הימים להיות אחד ממעבירי התורה לדורות הבאים. ספריו הרבים ופירושיו לתורה נביאים וכתובים הפכו לאבן פינה בלימוד התורה.

כארבעים שנה חי רבנו בספרד, נודד לעיתים קרובות בין עריה ועובר גם בארצות צפון אפריקה – מרוקו אלג'יר ותוניס. בכל אותן שנים כתב רבנו שירים מופלאים – משובצים דברי חכמה וידע רב, ודרך רבים מהם ניתן ללמוד על קורותיו. הוא כתב שירי שבח לרבנים ומארחים שעימם היה בקשר בנדודיו, על מצבו הכלכלי הקשה ושירי שבח, תפילה ודבקות בה'.

אט אט הלך המצב המדיני בספרד והידרדר. מלחמות התחוללו בין קבוצות מוסלמיות, ולבסוף תפסה את השלטון קבוצה קיצונית מצפון אפריקה – ה"אל מוואחידון" הארורים. היהודים בכל מקום סבלו מהם רבות, ורבנו אף כתב קינה על קהילות שנחרבו. אז עזב רבנו את ספרד לצמיתות, ועבר לאיטליה כשהוא מוכר בכינוי "אברהם הספרדי".

אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אוֹתָם הָאָדָם וָחָי

בשנים אלו החל רבנו לכתוב את ספריו. בתחילה, בהיותו ברומא, חיבר ספרי דקדוק על לשון הקודש ופירוש לחלק מספרי הכתובים – מגילות, איוב ועוד. גם באיטליה לא נח רבנו על מקומו, ויחד עם משפחתו נדד בה מעיר לעיר. הוא התגורר בסלרנו, במנטובה, בלוקה ובוורונה. עשרות חיבורים כתב בנדודיו: בנושאי דקדוק השפה העברית – "שפת יתר", "שפה ברורה" ועוד.

בנושאי אסטרונומיה – "ראשית חכמה", "ספר המבחרים", "ספר העיבור" ועוד.

בנושאי מתמטיקה – "ספר המספר", "ספר האחד".

החשוב מכולם הוא אוצרו הרחב והעצום – פירוש לרבים מספרי הנ"ך, לחלקם אפילו שני פירושים: חמש מגילות, ספר איוב, ספר דניאל, תהילים, תרי עשר, ספר ישעיהו ועוד פירוש שאבד, על נביאים ראשונים.

כאשר החלים רבנו ממחלה קשה בה היה נתון לסכנת חיים, החל רבנו לכתוב את פירושיו, הקצר והארוך, על פשט התורה. הפירוש נכתב בקצרה ובלשון ציורית, ופעמים רבות מבאר עניינים לשוניים ומתמטיים בתורה.

כה קצרה ומחוכמת היא לשונו של רבנו בפירושו, עד שפירושים נוספים נכתבו עליו על בדורות שלאחריו, כמו –"אבי עזר", "צפנת פענח", "באר יצחק" ועוד.

לאחר מספר שנים באיטליה, עבר רבנו לצרפת. בשלב זה כבר נודע שמו והוא התקבל בכבוד גדול על ידי אנשי המקום, עד אשר רבנו ראה לנכון לכתוב לכבודם את "ספר השם".

גם בצרפת עבר רבנו ממקום למקום לעיתים קרובות, וניהל קשרים עם גדולי התורה שבפרובאנס כמו רבנו תם. זמן מה נסע לאנגליה ולימד שם תורה, וכמובן – המשיך לעסוק בכתיבה. בשלב זה ככל הנראה מיעט רבנו בתיעוד קורותיו בשירים, ועל כן יש סברות רבות על המקומות בהם שהה לעת זקנתו.

בא השמש

בשנת ד' אלפים תתכ"ז, בהיות רבנו בן 75 שנים, הלך רבנו לעולמו. גם על מקום קבורתו יש מספר מסורות, אך אין חולק על מורשתו האדירה שכל בית ישראל אוחזים בה מאות שנים לאחר לכתו: פירושו היסודי לתנ"ך, ושיריו המדויקים שלא נס ליחם כחלוף השנים, מהם: "לך א-לי תשוקתי", "כי אשמרה שבת", "צמאה נפשי", "אגדלך", ועוד רבים רבים.

גם אומות העולם ראו ברבנו סמל לחוכמה, עד שמכתש משמעותי אחד על פני הירח נקרא בפי המדענים "מכתש איבן עזרא", לזכר חוכמת האסטרונומיה ששלט בה.

מורשתו בידינו

מתוך שיעורו של אבינו מו"ר יורם אברג'ל זיע"א:

"מספרים על ר' אברהם אבן עזרא ע"ה שהיה חכם מופלג בכל מכמני התורה במידה שאין לה אח וָרֵעַ, אך על אף חוכמתו הרבה הוא היה עני מרוד ולבוש בבגדים קרועים.

פעם לאחר שזמן רב לא בא אוכל לפיו מחמת העוני הנורא ששרר בביתו, הוא החליט ללכת לאיזו סעודת מצוה שהייתה בעירו כדי להשביע את רעבונו. אותה סעודה נערכה על ידי אחד מנכבדי העיר ולכן רק אנשים מכובדים הורשו להיכנס אליה.

כשהגיע לשם, השומר לא הסכים לו להיכנס בשום אופן כיוון שבגדיו היו מלוכלכים וקרועים וניכר היה שהוא עני ולא איש מכובד. מה עשה האבן עזרא? הלך והשאיל מאחד ממכריו בגדים מרשימים ומכובדים מאוד וחזר שוב לאולם. הפעם השומר קיבל אותו בכבוד גדול ונתן לו להיכנס, וגם נתנו לו לשבת בשולחן הכבוד.

כשהביאו לפניו את האוכל הוא לקח את העוף והכניס אותו לשרוול הימני, ולאחר מכן הוא הכניס תפוח אדמה לשרוול השמאלי, ואחר כך הכניס עוד דברי מאכל שונים לכיסי המעיל, ואמר: 'אכול מעילי היקר, אִכלו בגדי החשובים, הרי כל מה שנתנו לי לאכול זה לא בגללי אלא בגללכם ולכן לכם מגיע לאכול ולא לי'. בעל השמחה הבחין בכל הנעשה, ואף שמתחילה מעשיו של האבן עזרא היו מוזרים בעיניו ביותר – לאחר ששמע את דבריו של הרב אבן עזרא, הדברים חדרו לעומק לבו.

הוא הבין היטב שהרב בא לרמוז לו שלא צריך לקבוע את הערך של האדם לפי בגדיו החיצוניים, אלא לפי מה שיש בפנימיות שלו, כמו שאמרו חז"ל: "אל תסתכל בקנקן, אלא במה שיש בו".

אדם צריך להיזהר שלא לזלזל באנשים שנראים פשוטים, כי יתכן שרק חיצוניותם נראית זולה ופשוטה אך בפנימיותם שוכנת חכמה נפלאה."

 

קרדיט תמונה: המכלול אנציקלופדיה יהודית

הילולות צדיקים

א' אדר: בניהו בן יהוידע

בניהו בן יהוידע הכהן הצטיין בקדושתו העצומה וששימש כראש הסנהדרין. ובנוסף היה גם גיבור חיל . בניהו חי בתקופת המלכים,

קרא עוד »
מבצע!
הגדה של פסח – כריכה רכה
35.00110.00
מבצע!
מגילת אסתר עם ביאורי הרב יורם
30.00100.00
מבצע!
זמירון – נועם השבת
15.00100.00
מבצע!
מארז USB שיעורי הרב ישראל שליט"א (3 ב-99)
99.00