WhatsApp
הדר ראשי
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת מרים בן פרחה

הלימוד היום מוקדש להצלחת אודליה בת לינדה אדל

הלימוד היום מוקדש לרפואת אמה בת פולינה

הלימוד היום מוקדש להצלחת שמעון מויאל בן עליה לאה -דוד

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת דמטה בוגלה בן חווה

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת אביבה בת לאה

הלימוד היום מוקדש לרפואת תהל בן אדוה

הלימוד היום מוקדש להצלחת חן בת רבקה

הלימוד היום מוקדש להצלחת יוחאי שלי בן עמוס רפאל

חובת הציות לצדיקים

חובת הציות לצדיקים

פרשת נח

מספר מו"ר הרב ישראל שליט"א על אביו מו"ר הרב יורם אברג'ל זיע"א: "אני זוכר פעם בן דוֹד שלי התקשר אליו, הוא הוזמן להיות חזן ביפן בימים הנוראים, קיבל ברכה מאבא ונסע. ערב ראש השנה התקשר בטלפון להגיד חג שמח. ואבא שאל אותו: 'תגיד לי מה השעה?' ענה לו: 'עוד חצי שעה אנחנו יוצאים לתפילה'.

ובאותו שיחה אמר לו: 'כבוד הרב אני מוכרח לספר לך, ראש הקהילה כאן, חזר אתמול מסדרת בדיקות, גילו לו גידול בגזע המֹח ואמרו לו שלא כדאי לו לגשת לטיפולים כי זה סופי'. אבא הקשיב ושאל: 'הוא עומד לידך', ענה לו: 'כן', 'תן לי לדבר איתו ואז הוא אמר לו תחזור אחרַי 'אין כלום', אותו ראש קהילה צחק צחוק מאולץ, מה זה אין כלום הנה הצילומים… אך בן דודי אמר לו: 'אם הרב אמר אין כלום אז אין כלום, יכול להיות שאתמול היה, עכשיו אין כלום'. נכנס לו ללב, מיד אחרי ראש השנה עשה בדיקות חוזרות, כאילו בן אדם אחר, אין כלום!

אני זוכר שהוא התקשר שוב בערב יום כיפור להגיד עוד פעם שנה טובה, אמר לו הרב: 'חזרו התשובות, אמרו אין כלום', ואבא אמר לו: 'אמרתי לך כבר בערב ראש שנה אין כלום' כאילו מה צריך לחכות לתשובות. זה דברים שקרו כל יום…" 

ואכן, ככל שעובר הזמן מתגלים יותר ויותר סיפורים מופלאים על רבנו, שברכותיו היו בבחינת 'צדיק גוזר והקב"ה מקיים', ודבריו התקיימו אחד לאחד. אנשים רבים מספרים שלא הבינו מה הרב אמר, ואיך זה קשור אליהם, אך הלכו אחרי דבריו באמונת צדיקים טהורה וראו שכל דבריו יתקיימו במלואם וזכו לרווחה אישית באותו עניין, גם אחרי זמן…

 

בעניין מעלת ההליכה אחרי דבריהם של צדיקים דיבר רבנו בספר "אמרי נועם" על פרשת נח :

 

בפרשתנו מסופר על מבול המים העצום שהביא הקב"ה על העולם בימיו של נח. מן השמים ירדו כמויות אדירות של מים, עד כדי כך שאפילו ההרים הגבוהים ביותר בעולם כוסו במים, ומעל פניהם היו מים בגובה חמש עשרה אמה (כשבע מטר), כמו שנאמר: "והמים גברו מאוד מאוד על הארץ ויכוסו כל ההרים הגבוהים אשר תחת כל השמים, חמש עשרה אמה מלמעלה גברו המים ויכוסו ההרים".

לאחר שכלה המבול והתחילו המים לחסור מיום ליום, פתח נח את חלון התיבה. בתחילה שלח נח את העורב להסתובב בעולם זמן מה ולבדוק אם כלו המים מעל פני האדמה וניתן לצאת מהתיבה, אבל העורב לא ביצע את שליחותו ולא הלך לאף מקום, אלא הסתובב סביב התיבה, כמו שנאמר: "וישלח את הערב ויצא יצוא ושוב עד יבשת המים מעל הארץ".

כשראה נח שהעורב מסרב לבצע את שליחותו, שלח במקומו את היונה, והיונה אכן מילאה את שליחותה כראוי, וכעבור שבעה ימים חזרה אל התיבה כאשר עלה זית בפיה, לאות ולסימן שכבר כלו המים מעל פני האדמה והתגלו העצים שביבשה.

בטעם הדבר שהעורב סירב למלא את שליחותו של נח, אומרים חז"ל שהעורב חשש שאם יצא לשליחות זו, ימות בדרך מרוב חום או מרוב קור, ומכיוון שמהחיות והעופות הטמאים הכניס נח לתיבה רק זכר ונקבה מכל מין ומין, ממילא אם ימות העורב הזכר, יכחד המין שלו מן העולם. והרי רצון הקב"ה היה שמכל סוג של בעל חי ישאר זֵכֶר בעולם, אשר ממנו יתרבה שוב אותו מין לאחר המבול.

בנוסף לכך, ניתן לבאר שסיבת סירובו של העורב היתה, מפני שטען שכמו שנח נכנס לתיבה ברשותו ובמצוותו של הקב"ה, כמו שנאמר: "ויאמר ה' לנח בוא אתה וכל ביתך אל התיבה", כך גם היציאה מהתיבה צריכה להיות רק ברשותו ובמצוותו של הקב"ה, ולכן אין לו לנח לעשות כל מיני פעולות כדי לבדוק אם ניתן לצאת מהתיבה.

 

בלי סברות

 

נמצא לפי זה שסירובו של העורב לבצע את שליחותו של נח נבע מכך שדאג מאוד שיתקיים רצון הבורא. לעומת זאת, היונה, כלל לא סברה לעצמה כל מיני סברות, אפילו לא סברות שנראות סברות של קדושה, נגד בקשתו של נח, אלא יצאה בזריזות למלא את בקשתו.

כל סיפורי תורתנו הקדושה אינם סיפורים בעלמא של דברים שהיו ואינם, אלא הם נצחיים ושייכים בכל דור ודור, בכל אדם ואדם ובכל מקום ומקום. על כן בכל פעם שאנו קוראים סיפור מסוים בתורה הקדושה, עלינו להתעמק בו כראוי ולהפיק ממנו לקחים חשובים לחיי היום היום של כל אחד מאיתנו. וכמו כן בנושא זה:

נח שהיה האדם הצדיק ביותר בדור שבו הוא חי, מסמל את צדיקי האמת ששתל הקב"ה בכל דור ודור, אשר מתוקף תפקידם כמנהיגי הדור בדרך הקדושה, מטילים הם עלינו – אנשי דורם – לבצע שליחויות שונות, ומורים לנו הוראות מעשיות שונות כפי ראות עיניהם הקדושות, ובוודאי שכל כוונתם היא אך ורק לשם שמים, להגדיל את שמו יתברך בעולם.

העורב שסירב לבצע את שליחותו של נח בגלל כל מיני סברות הנראות לכאורה סברות של קדושה, מסמל את אותם אנשים שחיידק האפיקורסות הצליח לחדור לתוך ליבם, ומסית אותם בכל פעם ופעם לכפור בצדיקי וחכמי האמת שבדורם, ולא למלא אחר רצונם ובקשותיהם, ואף לזלזל בהם, מתוך כל מיני שיקולים וסברות הנראות לכאורה סברות של קדושה וכוונות טובות. אך האמת היא שכל הסברות הללו אינן אלא שקר גמור, כי פשיטא שהצדיק, אשר כל ימיו מוסר את נפשו על עשיית רצון ה', הוא זה שיודע יותר טוב מכל אדם אחר מה באמת ה' יתברך רוצה, ומי הוא זה ואיזה הוא העז פנים וגס רוח שידמה בדעתו שהוא מבין מה רצון ה' יותר מהצדיק.

 

ככל אשר יורוך

 

היונה, שלא העלתה על דעתה שום סברה הנוגדת את רצונו של נח הצדיק, ומיהרה לצאת ולמלא את השליחות הקדושה שהטיל עליה, מסמלת את אותם יהודים יקרים שזכו שאש של אמונת חכמים וצדיקים יוקדת בליבם, וכל דבריהם קודש בעיניהם, ואינם מהרהרים אחריהם אף הרהור קל שבקלים. וגם כאשר נדמה להם שהוראת הצדיק אינה תואמת עם מה שנראה להם לפי עניות דעתם רצון ה', הם מבטלים כליל את דעתם לפני דעתו הקדושה של  הצדיק, ומקיימים בזה את מצות התורה: "על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה, לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל", כפי שמפרש רש"י שם: "אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל, ועל שמאל שהוא ימין, וכל שכן שאומר לך על ימין ימין, ועל שמאל שמאל".

הסיבה לכך: מפני שמרגע שאמר הקב"ה בנוגע לתורה הקדושה: "לא בשמים היא", פירוש הדבר שהקב"ה לקח את התורה מהשמים והפקיד אותה ביד חכמי ישראל האמיתיים שבכל דור ודור, ונתן בידם את הסמכות והיכולת להחליט ולפסוק בכל מה שנוגע לתורה הקדושה ומצוותיה כפי ראות עיניהם ומיטב הבנתם, וככל אשר יפסקו חכמי ישראל למטה, כך גם יפסקו למעלה בשמים.

יתירה מזאת: כאשר חכמי ישראל למטה פוסקים דבר מה, הקב"ה משנה את כל מערכת הטבע לפי הפסק שלהם, בבחינת מה שנאמר: "אקרא לאלקים עליון לאל גומר עלי".  על כן חובתנו היא לשמוע לדברי החכמים והצדיקים שבדור ככל אשר יורו לנו ללא שום הרהור שבעולם.

מה שמפליא הוא, שדווקא העורב – שסירב לעשות את רצונו של נח הצדיק מפני שטען שמאוד "בוער לו" לקיים את רצון ה' – הוא זה שבמשך כל זמן שהותו בתיבה עבר על רצון ה' ושימש כדרכו, אף על פי שה' אסר את התשמיש על כל בני הזוג הנמצאים בתיבה. 

 

תירוצים של קדושה

 

דבר זה מלמדנו, שבכל פעם שקם אדם כלשהו וחולק על צדיק אמת ומסרב לעשות את רצונו בכל מיני תירוצים למיניהן הנראות כקדושות, וטוען שמה שהצדיק אומר הוא נגד רצון הקב"ה ותורתו הקדושה – הרי זה סימן מובהק שיש לאדם זה חולשה מאוד גדולה בנושא שמירת הקדושה.

לפעמים אנו נתקלים באנשים שטוענים: 'אני מאמין רק בה' ולא ברבנים…', 'כשאני צריך משהו אני פונה ישירות לה' ולא צריך שום ברכה של צדיק…', וכדומה. צריך לדעת נאמנה, שכל הטענות מסוג זה רק מסגירות את העוונות הקשים שאנשים אלו עושים בסתר, ובוא יבוא היום שהכל יתגלה.

פעם הזדמן לי לומר את הדברים האמורים בשיעור באחד המקומות בארץ. לאחר השיעור ניגש אלי תלמיד חכם אחד וטען שלא מקובל עליו מה שאמרתי, ובוודאי שהם אינם נכונים כלל. העדפתי לנהוג כהוראת שלמה המלך ע"ה שאמר: "אל תען כסיל כאוולתו פן תשווה לו גם אתה" ולכן לא השבתי לו מאומה על דבריו, אך בליבי ציפיתי לראות איך יפול דבר בעתיד. להפתעתי הרבה, כעבור זמן לא רב נשלח אלי בדואר מכתב מאשתו של אותו  תלמיד חכם שבו היא כותבת בצער רב שבעלה מפריע לה באופן תמידי בעניין שמירת טהרת המשפחה, ובנוסף לכך גם נראה לה שעיניו "פוזלות" לכל מיני כיוונים זרים. מכתב זה סגר לי את המעגל. שוב נוכחתי לדעת כי דברי רבותינו הקדושים נאמנו מאוד, ובכל פעם שמישהו מהרהר על דברי החכמים והצדיקים, מזלזל בהם ודוחה אותם כלאחר יד, סימן שפגום הוא בברית קודש כאמור.

 

וציוונו על…

 

מספרים על הגה"ק ר' חיים מצאנז זיע"א שפעם הגיעו לאוזניו שמועות קשות שאחד מחסידיו הקרובים עוסק בסתר באיסורי עריות קשים ביותר, אך לא גילו לו מיהו בדיוק אותו חסיד. מה עשה ר' חיים מצאנז כדי לגלות זאת? באחד הימים ערך סעודה והזמין אליה את כל חסידיו הקרובים. ר' חיים נטל ידיו, והחל לברך בקול רם: "ברוך אתה… אשר קידשנו במצוותיו וציונו על", וכשהגיע לתיבת "על" חזר עליה שוב ושוב כאילו שכח את המשך הברכה.

למי שאינו יודע – חסידים אמיתיים לעולם אינם מעיזים לתקן את דברי רבם או לנסות לעזור לו בדבריו, מתוך אמונה פשוטה שהשכינה הקדושה מדברת מתוך גרונו של רבם הקדוש, ושום טעות אינה "בורחת" לו מהפה. משום כך אף אחד מחסידיו של ר' חיים מצאנז לא העלה על דעתו לעזור לרבו להשלים את הברכה.

אלא שכאשר ר' חיים חזר ואמר שוב ושוב: "על", "על", "על" – פתאום קפץ חסיד אחד ואמר בקול רם: "על נטילת ידים". ר' חיים הרים את עיניו הקדושות, ראה מי החסיד ש"עזר" לו להשלים את הברכה, והמשיך את כל הסעודה כדרכה. בסיום הסעודה הורה ר' חיים לאותו חסיד להכנס אליו לחדרו, כיון שברצונו לדבר עימו דבר מה ביחידות.

בהיותם לבדם בחדר, אמר ר' חיים לאותו חסיד: 'רבותינו הקדושים תיקנו לנו שתי ברכות שיש בהם תיבת "על": ברכה אחת היא ברכת "אשר קידשנו במצוותיו וציונו על נטילת ידים", והברכה השניה היא הברכה שמברכים תחת החופה: "אשר קידשנו במצוותיו וציונו על העריות…". נודע לי כי אחד מחסידי פגום בענין זה עד מאוד, אך לא ידעתי מי, אך כאשר קפצת, ולפי עניות דעתך עזרת לי להשלים את ברכת "על נטילת ידים", והוכחת לי עד כמה חלשה אמונת החכמים שלך, מיד התגלה לי מיהו בדיוק אותו חסיד שיש לו בעיה קשה גם עם הברכה השניה של "על העריות", סיים ר' חיים את דבריו הנוקבים. החסיד החוויר מבושה מול פני רבו הקדוש. כמובן, הוא לא יצא מחדרו של רבו עד שעשה תשובה שלימה על כל עוונותיו, והבטיח לרבו בתקיעת כף שלא ישוב לחטאים אלו לעולמי עד.

 

מבין גדול

 

ישנם אנשים ריקים ופוחזים וחסרי אמונת חכמים כמו העורב, שכל פעם טוענים שהרב הורה לעשות כך וכך רק בגלל שהוא לא הבין או שלא הסבירו לו את העניין כמו שצריך… נדמה להם שהם מבינים יותר טוב מהרב. כשאתה יושב ליד צדיק אמיתי, עוד לפני שאתה פותח את פיך, הצדיק כבר יודע בדיוק למה באת ומה אתה רוצה ממנו. הוא מכיר היטב את העבר שלך, ויודע בדיוק גם מה יהיה העתיד שלך, ולא ניתן להסתיר ממנו מאומה.

אל לך לחשוב שכמו שאתה לא רואה את הרב ממרחקים, כך גם הרב לא רואה אותך. זו טעות חמורה. אתה לא רואה את הרב משום שהעיניים שלך מגושמות ומלאות טיט, אבל הרב, שעיניו זכות וטהורות, רואה אותך בכל מקום ובכל מצב, ויודע עליך הכל. תמיד תזכור – כשאתה ישן, הרב שלך ער. כשאתה אוכל, הרב שלך צם. כשאתה יוצא לנופש ומטייל להנאתך, הרב שלך מוסר את נשמתו על התורה הקדושה ומרביץ תורה בעם ישראל. עליך פשוט להבין את ההבדל – "המבדיל בין קודש לחול ובין אור לחושך…".

 

אור של יהודי

 

סיפרנו כמה פעמים שבאחד מימי מאסרו המפורסם של בעל התניא בפטרבורג באו לחקור אותו שני שוטרים עזי פנים וחצופים. הם דיברו אליו בצורה לא מכובדת ושאלו אותו כל מיני שאלות. אך להפתעתם הרבה, בעוד שהם היו שואלים את שאלותיהם בשפה הרוסית – בעל התניא היה משיב להם בשפת האידיש, אשר היתה במדינות אירופה שפה המיוחדת ליהודים בלבד.

השוטרים כעסו עליו ואמרו לו: "תענה לנו בשפה הרוסית בלבד!", אך בעל התניא השיב להם בנחת: "עם רוסים אני מדבר ברוסית ועם יהודים אני מדבר באידיש, ואתם יהודים". פניהם של השוטרים החווירו. הם נבהלו מאוד והתחילו לרעוד מפחד כי הם הבינו שיושב לפניהם אדם קדוש מאוד שיש לו רוח הקודש והוא יודע הכל. "מנין לכבוד הרב שאנחנו יהודים, הרי מעולם לא גילינו זאת לאף אחד?", הם שאלו.

"על פניו של כל יהודי יש אור גדול. וגם אם יהודי זה התרחק מאוד מדרך התורה והמצוות והתבולל בין הגויים, בכל זאת האור לא מסתלק לגמרי מעל פניו, ותמיד הוא שונה מהגויים שעל פניהם יש חושך גדול. מי שיש לו עיניים טהורות יכול להבחין באור שנמצא על פניו של כל יהודי, גם אם הוא רחוק מאוד", השיב בעל התניא. "יהודי הוא כמו יהלום. גם יהלום שנפל לבוץ והתלכלך כולו עדיין נשאר יהלום, ואין הוא מאבד את מחירו היקר. צריך לרחוץ את היהלום ואז שוב יראו כמה הוא יפה ומאיר", הוסיף בעל התניא. השוטרים התרגשו מאוד מדבריו של בעל התניא, ומאז נהגו בו כבוד גדול והחלו להתקרב אליו, ואפילו ביקשו ממנו כמה פעמים לשמוע מפיו דברי תורה מתוקים מדבש.

לזכות לילדים צדיקים

 

זהו כוחו של צדיק אמיתי שרואה מסוף העולם ועד סופו ואין דבר שנעלם ממנו. לכן כשאתה יושב לפני צדיק אמיתי תרגיש שאתה סומא שיושב לפני הרואה, וכמו חסר דעת גמור שיושב לפני חכם גדול, ועליך לקבל את דבריו ללא כל פקפוק וספק שבעולם, ובודאי שלא להתווכח איתו, גם אם נראה לך אחרת ממה שהוא אומר לך. צריך להיות בטל ומבוטל בפני הצדיקים, בבחינת מה שאמרו חז"ל: "והוי מתאבק בעפר רגליהם והוי שותה בצמא את דבריהם".

כל מי שחפץ לזכות שכל בניו ובנותיו תמיד ילכו בדרך ה' ולא יסורו מהאמונה התמימה בבורא עולם ימינה ושמאלה, יתחזק בכל כוחו באמונת חכמים וצדיקים. וסימן לדבר: "בנים" עולה בגימטריא "אמונה", וכן עולה בגמטריא "צבי" שהוא ראשי תיבות של הפסוק: "וצדיק באמונתו יחיה" – לרמוז שהאמונה בצדיק היא סגולה שהבנים תמיד ילכו בדרך האמונה והקדושה ולא יסורו ממנה.

הסתלקות מרן פאר הדור זצוק"ל

פרשת לך לך

חובת הציות לצדיקים

פרשת נח

אורו של עולם

פרשת בראשית

שמיני – למעלה מהטבע

פרשת שמחת תורה

מוצרים מבית המדרש המאיר לארץ:
ספר מנגן הרב יורם
מבצע!
ספר מנגן – הרב יורם אברג'ל
הגדה של פסח - כריכה רכה
מבצע!
הגדה של פסח – כריכה רכה
מגילת אסתר עם ביאורי הרב יורם
מבצע!
מגילת אסתר עם ביאורי הרב יורם
זמירון - נועם השבת
מבצע!
זמירון – נועם השבת
הגדה של פסח - לבן
מבצע!
הגדה של פסח – לבן