הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן טובה

הלימוד היום מוקדש לרפואת אמה בת פולינה

הלימוד היום מוקדש להצלחת שמעון מויאל בן עליה לאה -דוד

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת דמטה בוגלה בן חווה

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת אביבה בת לאה

הלימוד היום מוקדש לרפואת תהל בן אדוה

הלימוד היום מוקדש להצלחת חן בת רבקה

הלימוד היום מוקדש להצלחת יוחאי שלי בן עמוס רפאל

ארבע אמות של הלכה

פרשת משפטים

בפרשתנו התורה מפרטת את דיניהם של ארבעת סוגי שומרים – שומר חינם, שואל, נושא שכר ושוכר. נוסף על הפשט שבדבר, ארבעה שומרים אלו הם ארבעת חלקי השולחן ערוך. כי מי שבכל יום ויום לומד כמה הלכות בשולחן ערוך זוכה שהשכינה תמיד תשרה עליו ותשמור אותו מכל חטא.

והרי אמרו חז"ל: "מיום שחרב בית המקדש אין לו להקדוש ברוך הוא בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד". כלומר, בזמן הזה שבית המקדש טרם נבנה, הקב"ה קובע את דירתו ומשרה את שכינתו דווקא אצל מי שיושב ועוסק בלימוד ההלכה.

וכך מספרים על הגה"ק רבנו יואל סירקיש, הב"ח – בעל "בית חדש": כל חולה שהיה בעיר, היו מביאים אותו לביתו של הב"ח ומניחים אותו בסמוך לו בשעה שהוא לומד הלכה, וכל חולה שהניחו אותו בארבע אמותיו של הב"ח מיד היה מבריא.

הסיבה לכך היא, משום שמיום שחרב בית המקדש הקב"ה משרה את השכינה שלו דווקא בתוך ארבע אמותיו של מי שלומד הלכה כנ"ל, ולכן חולה שהיה נכנס לארבע אמותיו של הב"ח היה מבריא מיד, כיוון שהב"ח למד הלכה בקדושה גדולה והשכינה שרתה בארבע אמותיו וריפאה כל חולה שהיה מגיע לשם.

לכן צריך כל אדם לקבוע לעצמו סדר לימוד הלכה באופן קבוע ובכל יום ילמד עוד כמה הלכות. וכל אברך שיושב ולומד בכולל לא יסתפק בלימוד גמרא בלבד, אלא יקבע לעצמו גם סדרי לימוד הלכה באופן מקיף החל מדברי הטור והבית יוסף, ולאחר מכן את דברי מרן בשולחן ערוך עם 'משנה ברורה' ו'כף החיים'.

וכן צריך לקבוע סדר לימוד בספריו הקדושים והמאירים של נשיא דורנו, אהוב ליבנו, עטרת ראשנו וציץ תפארתנו, שלא היה כמותו מבריאת העולם ועד היום הזה, מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל  – שו"ת יביע אומר, שו"ת יחוה דעת, סדרת "חזון עובדיה" על הלכות שבת ומועדים, סדרת "הליכות עולם" על ספר בן איש חי ועוד, ויחזור על ההלכות שוב ושוב עד שתהיינה שגורות בפיו בצורה ברורה, כמו שנאמר "אמור לחכמה אחותי את", ולמדו מכך חז"ל שההלכות צריכות להיות ברורות ושגורות לאדם ממש כפי שברור ופשוט לו שאחותו אסורה לו בנישואין.

כמו כן יש להשתדל ללמוד היטב את ההלכות של כל מצווה כדי לקיים אותה לפי כל דקדוקי ההלכה השייכים לה, וידועים דברי מרן החזון איש זצ"ל שאמר שהשלמות של המצווה נקבעת לפי רמת דקדוק ההלכה שבה, כי הגם שכל מצווה שאדם מקיים מושכת עליו קדושה נפלאה, בכל זאת קדושת המצווה שנמשכת על אדם שקיים אותה לאחר שלמד את כל ההלכות שלה וכו' היא לאין ערוך מזו שנמשכת על אדם שקיים אותה בצורה רגילה ופשוטה ללא לימוד הלכותיה.

ועל ידי לימוד ההלכה יזכה האדם שהשכינה הקדושה תשרה עליו בכל עת, ויתקיים בו מאמר אליהו הנביא: "כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא", כי אין לך חלק בתורה שמוצא חן בעיני ה' כמו לימוד ההלכה, ומי שבקי היטב בהלכה קרוב לקב"ה יותר ממי שבקי בגמרא, ואפילו יותר ממי שבקי בקבלה. אין שום מחיצה שמפרידה בין אנשי הלכה לבין הקב"ה.

ובדרך אגב: אדם שרוצה להתברך לזכות לזרע של קיימא ילך לקבל ברכה דווקא מתלמיד חכם מופלג בהלכה, כיוון שמי שזוכה לעמול בבירור ההלכה במשך שנים רבות זוכה לקבל מהקב"ה כוח מיוחד לפקוד עקרות.

ורמז לכך נמצא במה שאנו אומרים בסיום תפילת שחרית: "תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום וכו'" – שמדברים על מעלתו של השונה הלכות בכל יום – ואחר כך אנו אומרים: "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם שנאמר 'וכל בניך לימודי ה' ורב שלום בניך', אל תקרי 'בניך' אלא 'בוניך'". ו'בוניך' הוא מלשון פקידת עקרות, על דרך שאמרה רחל ליעקב: "הנה אמתי בלהה בוא אליה ותלד על ברכי ואִבָּנֶה גם אנכי ממנה", וסמיכות הדברים באה ללמדנו שדווקא אלו שהם בבחינת "השונה הלכות בכל יום" רק הם בבחינת "בוניך" ויש בכוחם לפקוד עקרות.

מצוות 'והגדת לבנך'

פרשת פסח

שומר פיו ולשונו

פרשת מצורע

הקשר בין נגעי הלשון לילדים

פרשת תזריע

הַמַּעֲלֶה אתכם מארץ מצרים

פרשת שמיני

מבצע!
הגדה של פסח – כריכה רכה
35.00110.00
מבצע!
מגילת אסתר עם ביאורי הרב יורם
30.00100.00
מבצע!
זמירון – נועם השבת
15.00100.00
הגדה של פסח - לבן
מבצע!
הגדה של פסח – לבן
30.00100.00
מבצע!
מארז USB שיעורי הרב ישראל שליט"א (3 ב-99)
99.00