הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן טובה

הלימוד היום מוקדש לרפואת אמה בת פולינה

הלימוד היום מוקדש להצלחת שמעון מויאל בן עליה לאה -דוד

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת דמטה בוגלה בן חווה

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת אביבה בת לאה

הלימוד היום מוקדש לרפואת תהל בן אדוה

הלימוד היום מוקדש להצלחת חן בת רבקה

הלימוד היום מוקדש להצלחת יוחאי שלי בן עמוס רפאל

הילולת הרבי מליובאוויטש זיע"א

פרשת חוקת

אבינו מורנו ורבנו הרב יורם מיכאל אברג'ל זיע"א היה קשור בכל נימי נפשו לחסידות חב"ד, לכל אחד ואחד משבעת רבותינו נשיאי הדור, לתורתם הקדושה והעצומה, ובפרט לספר התניא קדישא. במשך עשרות שנים הוא מסר שיעורים בתניא מדי יום ביומו, מתוך השקפת עולם שספר התניא הוא המדריך הטוב ביותר לעבודת ה', ולימודו מחיש את גאולת ישראל בחסד וברחמים, ואתו נצא להקביל את פני משיח צדקנו בקרוב ממש.

שיעוריו הבהירים והנשגבים נכתבו עד כה בחמשה עשר כרכים של הסדרה המפוארת "בצור ירום", בהוצאת מכון "המאיר לארץ" שבנשיאות בנו ממשיך דרכו מורנו ורבנו הגאון הצדיק הרב ישראל אברג'ל שליט"א. הלימוד בספריו הקדושים, משנה לטובה ולברכה את חייהם של הלומדים, ומעניק להם מבט אמיתי ומעמיק על תכלית שליחותם ועבודתם בעולם הזה.

בשבת קודש פרשת חוקת – ג' תמוז תשפ"ב יחול יום הילולתו של כבוד קדושת האדמו"ר רבי מנחם מנדל שניאורסון זיע"א – הרבי מחב"ד. מורנו הרב יורם ראה בו את נשיא הדור, ואין ספור פעמים הוא היה מציין את השפעתו העצומה של הרבי על האנושות בכלל, ועל היהדות בפרט, בחייו וגם לאחר הסתלקותו. אלפי שלוחיו של הרבי הפרוסים בכל רחבי העולם, ההולכים ומעצמים מיום ליום, הם ההוכחה הטובה ביותר שהרבי מלווה כל אחד ואחד ממקושריו בכל המצטרך להם, וגם עכשיו יתיר מבחיוהי  הרבי ממשיך להכין את העולם לגאולה השלימה והאמיתית.

והנה בהשגחה פרטית בדיוק בפרשת חוקת האריך מורנו הרב יורם בנושא השפעת הצדיק למקושריו גם לאחר פטירתו, נביא את דבריו הקדושים ככתבם וכלשונם:

פרשת חוקת פותחת במצוות פרה אדומה, ולאחר מכן התורה הקדושה מציינת את פטירת מרים הנביאה. ושאלו רבותינו ז"ל: למה נסמכה מיתת מרים לפרשת פרה אדומה? ומתרצים חז"ל: לומר לך, מה פרה מכפרת אף מיתתן של צדיקים מכפרת. בפשטות, פרה אדומה מכפרת על חטא העגל, ופטירת הצדיקים מכפרת על עוונות הדור. ובעומק הדברים – כשם שפרה אדומה ממשיכה אור רוחני עליון שמטהר את הטומאה החמורה ביותר, כך בפטירת הצדיק מאיר בעולם אור עליון מכוח תורתו וקדושתו ומכפר על העוונות הקשים ביותר של כל הדור.

ועוד אמרו רבותינו ז"ל: "גדולים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם". ומביאים חז"ל ראיה לכך מאלישע הנביא שבעודו בחייו כשרצה להחיות את בנה של השונמית שנפטר, הוצרך לעשות פעולות רבות עד שהצליח להחיות אותו, כמסופר בנביא: "ויעל וישכב על הילד וישם פיו על פיו ועיניו על עיניו וכפיו על כפיו ויגהר עליו ויחם בשר הילד".

ואילו לאחר פטירתו של אלישע, ארע מקרה שיהודים שבאו ליוו למנוחות נפטר אחד, ולפתע נתקלו במארב של צבא ארם, מרוב בהלה השליכו את הגופה למערת קבורתו של אלישע הנביא ונסו על נפשם, גופו של הנפטר רק נגע בעצמותיו של אלישע, והנה נס ופלא! הוא קם לתחייה וחזר לביתו, וחי עוד כמה שנים טובות.

מוכח שכוחו של הצדיק מתעצם לאחר הפטירה לאין ערוך מהכוח שהיה לו בעודו בחיים. כי לאחר הפטירה אין לצדיק שום הגבלה גופנית, ואין לנשמתו שום קשר לענייני העולם הזה.

וכן מבואר להדיא בזוהר הקדוש דצדיקא דאתפטר מן עלמא אשתכח בכולהו עלמין יתיר מבחיוהי. צדיק שנפטר לבית עולמו, יש לו גישה לכל העולמות, ויכול להשיג כל מה שצריך בכל עולם, הרבה יותר ממה שיכל בחייו.

לאחר פטירתו של צדיק אמיתי הוא שט בכל העולמות העליונים כאוות נפשו, ורשאי להיכנס לכל היכל שהוא רוצה, ואין רשות לשום מלאך למחות בידו, בבחינת מה שנאמר: "ועבד חופשי מאדוניו". ולכן לאחר הסתלקותו, כשהוא נמצא בעולמות העליונים ומתהלך בהם כאוות נפשו, יכולותיו להיטיב למקושריו מתעצמות עשרות מונים מאשר היה בחייו.

וכך אמרו רבותינו ז"ל: "מפני מה נסתתר קברו של משה מעיני בשר ודם? מפני שגלוי וידוע לפני הקב"ה שעתיד בית המקדש להיחרב ולהגלות את ישראל מארצם – שמא יבואו לקבורתו של משה באותה שעה, ויעמדו בבכייה ויתחננו למשה ויאמרו לו: 'משה רבנו, עמוד בתפילה בעדנו', ועומד משה ומבטל את הגזרה, מפני שחביבים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם".

נמצינו למדים – מי שקשור בצדיק אמיתי, יכול לקבל ממנו הרבה מאוד סיוע גם לאחר שהוא עלה לגנזי מרומים. בכל פעם שתזכיר את שמו הקדוש לבקשת ישועה, הוא ייחלץ לעזרתך. כשתגיע לציון שלו ותפנה אליו לבקשת עזרה, מיד הוא יתפנה אליך. אין צורך להאריך שם בתפילות. אל תפריע לצדיק יתר על המידה! כמו שהדוור מניח את המכתבים בתיבת הדואר והולך מיד לדרכו, כך תנהג גם אתה בבואך לציון של צדיק – תניח שם את בקשתך בזריזות, תוסיף איזה מזמור תהלים, ומיד תיסע לשלום, ואותו צדיק שאתה קשור בו, ימלא את בקשתך על הצד הטוב ביותר.

לאחר הסתלקותו של הצדיק, ממשיך הוא לסייע לאלו שקרובים אליו גם בענייניהם הגשמיים. לדוגמא – אתה רוצה לקנות דירה גדולה כי המשפחה ברוך ה' התרחבה, אתה רוצה לפתוח עסק כלשהו כדי להתפרנס בכבוד וכל כיוצא בזה, הצדיק מתערב לך מלמעלה ומסייע בקניה או בהצלחת העסק, ואם הוא רואה מלמעלה שהקניה או כל דבר אחר שאתה הולך לעשות לא טוב עבורך, הוא יגן עליך ויפעל שלא תעשה זאת. כי הצדיק מלמעלה רואה נכון מה באמת טוב עבורך ומסייע ומגן עליך.

צדיק אמיתי מלווה את תלמידיו לאחר פטירתו אף מבלי שירגישו, ושומר עליהם בצורה בלתי רגילה. מי שזכה להיות קשור לצדיק, יש עליו שמירה עליונה בכל מקום שהוא נמצא. לדוגמא – אדם שנקלע לתאונה קשה, ובניסי ניסים יצא ממנה חי. או אדם שחלה והחלים בדרך נס, עליו לדעת שמי ששמר עליו באותם רגעים ודאג שלא יאונה לו כל רע, זהו הצדיק שהוא קשור אליו.

אך צריך לדעת שאף על פי שהצדיק שנפטר הוא מגן, לא כולם זוכים להגנה שלו בשווה, אלא כפי מידת ההתקשרות בצדיק כך גם מידת ההגנה שמקבלים ממנו. מי שהיה קשור מאוד לצדיק, ההגנה עליו תהיה עליונה ביותר.

כפי שעיקר הקשר לצדיק בחיי חיותו הוא על ידי לימוד תורתו וציות לדבריו והנהגותיו, כך גם לאחר פטירתו ממשיכים להיקשר אליו על ידי לימוד בספריו הקדושים שוב ושוב, עד שהתורה של הצדיק תחדור באדם במידה כזאת, שהוא לא יהיה מסוגל לחטוא שום חטא שבעולם, אפילו לא הקטן ביותר, ואפילו לא בטעות.

לא ייפלא שיש אנשים שמתפללים על קברו של הצדיק ותפילתם מתקבלת, ויש כאלה שאין תפילתם מתקבלת – הכל תלוי במידת התקשרותו של האדם לצדיק.

אדם שהולך להתפלל על ציונו של רשב"י ורוצה שתפילתו תתקבל – צריך שיהיה לו קשר ללימוד הזוהר הקדוש. אדם שהולך להתפלל על ציונו של האור החיים הקדוש ורוצה שתפילתו תתקבל – צריך שיהיה לו חיבור לספריו הקדושים. אדם שמגיע לציון של הרב עובדיה זצוק"ל – אם הוא רוצה ישועה, עליו להיות מחובר לספריו הקדושים של הרב עובדיה. אדם שטס לאומן לציון רבי נחמן מברסלב זיע"א, יהיה הבדל גדול אם הוא לומד ליקוטי מוהר"ן או לא.

כאשר צדיק הולך לעולמו, אמנם הוא כבר לא מתגורר בעירו ובביתו הגשמיים, אבל הוא בהחלט מתגורר בצורה רוחנית אצל כל אלה שאוהבים אותו, ובא לסייע לכל הקשורים בו ובתורתו, והשפעתו לאחר פטירתו הרבה יותר גדולה מאשר בחייו.

לאחר פטירתו של הצדיק הוא מחלק את ירושתו הרוחנית לאותם תלמידים יקרים שנפשם הייתה קשורה בנפשו בעודו בחיים. כל מה שהצדיק עבד ועשה במשך חייו, הוא משאיר במתנה לתלמידיו הקרובים אליו ביותר, כדי שיוכלו להמשיך את הדרך שהוא סלל.

וכגודל התקשרות האדם ברבותיו בעולם הזה, כך הם משאירים לו ירושה רוחנית יותר גדולה. לצדיקים יש הבחנה ברורה מאד מי עובד איתם ביושר ואמת, ומי חלילה עובד איתם ברמייה. וכאשר אדם עובד עם צדיק ביושר ובנאמנות, לעולם הצדיק לא יעזוב אותו, וגם לאחר שהצדיק יסתלק מהעולם, הוא ימשיך לסייע לאותו אדם מלמעלה.

הצדיק מחלק את ירושתו הרוחנית לאותם תלמידים שקשורים בו בחבלי עבותות האהבה – "אהבה רבה" דהיינו אהבה גדולה ועצומה, ו"אהבת עולם" היינו אהבה נצחית שאין לה הפסקה עולמית. וכאשר אוהבים את הצדיק במידה כזאת, גם השפעת הצדיק היא בהתאם.

לאחר שהצדיק עולה לשמים, הוא מאיר באופן של "כמים הפנים לפנים" לכל אלה שהיו קשורים אליו בחייו ואהבו אותו באמת בכל ליבם, וממשיך לסייע להם בכל מה שהם צריכים.

האהבה שאדם אוהב את הצדיק, לומד את תורתו, מדליק נר לכבודו ולעילוי נשמתו – כל אלו מוסיפים בהתקשרות שלו עם הצדיק, וכשמתקשרים עם הצדיק באמת, הוא משפיע השפעה עליונה וממשיך המשכה מהרוח שלו.

זכות הצדיקים תעמוד לנו להיוושע ישועת עולמים, אמן ואמן.

מצוות 'והגדת לבנך'

פרשת פסח

שומר פיו ולשונו

פרשת מצורע

הקשר בין נגעי הלשון לילדים

פרשת תזריע

הַמַּעֲלֶה אתכם מארץ מצרים

פרשת שמיני

מבצע!
הגדה של פסח – כריכה רכה
35.00110.00
מבצע!
מגילת אסתר עם ביאורי הרב יורם
30.00100.00
מבצע!
זמירון – נועם השבת
15.00100.00
הגדה של פסח - לבן
מבצע!
הגדה של פסח – לבן
30.00100.00
מבצע!
מארז USB שיעורי הרב ישראל שליט"א (3 ב-99)
99.00