הלימוד היום מוקדש לרפואת אמה בת פולינה

הלימוד היום מוקדש להצלחת שמעון מויאל בן עליה לאה -דוד

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת דמטה בוגלה בן חווה

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת אביבה בת לאה

הלימוד היום מוקדש לרפואת תהל בן אדוה

הלימוד היום מוקדש להצלחת חן בת רבקה

הלימוד היום מוקדש להצלחת יוחאי שלי בן עמוס רפאל

חובת חינוך הילדים

פרשת וישלח

עם כל פעילותו הענפה של אבינו מורנו רבי יורם מיכאל אברג'ל למען הכלל – במעט הזמן הפרטי שנותר בידיו, השקיע רבנו רבות בחינוך ששת ילדיו היקרים באהבה, בנעימות ובחביבות, אך ללא פשרות.
מורנו רבי ישראל אברג'ל שליט"א מספר שבשנות ילדותו, היה אביו הקדוש מקדיש שעה ארוכה מזמנו כדי להעיר את הבנים לתפילה בשעת הנץ החמה בנחת ובעדינות. הוא היה יושב לידם, מעודד ומבדח אותם, וכך מעורר אותם בסבלנות אין קץ.
גם בסעודות השבת בבית רבנו, בדרך כלל לא נהגו להזמין אורחים מבחוץ, ושעות אלו הוקדשו לבני הבית בלבד. בסעודות השבת היה רבנו מהדק את קשר עם ילדיו ובהמשך עם נכדיו ונכדותיו – היה מדבר איתם דברי תורה, מזמר איתם זמירות שבת באריכות ובנחת.
כך גידל רבנו דור ישרים מבורך שזכה לחלוק את ה"אבא של כולם" ברצון עם כל עם ישראל.

גם בשיעוריו הקדושים בספר "אמרי נועם" הדגיש רבנו את החובה להשקיע את כל הכוחות בחינוך הילדים, כפי שלמדים אנו מיעקב אבינו בפרשתנו:

כל עבודתו של יעקב אבינו עלי אדמות היתה לדאוג לקדושת ילדיו. לזאת היה עיקר כוונתו בתשובתו לעשיו: "יעבור נא אדוני לפני עבדו, ואני אתנהלה לאיטי לרגל המלאכה אשר לפני ולרגל הילדים, עד אשר אבוא אל אדוני שעירה"(בראשית לג, יד),וסירובו המוחלט ללכת יחד עם עשיו. על כן לא היה מוכן בשום אופן ללכת יחד עם עשיו בדרך – כדי שילדיו לא ילמדו מדרכיו וממעשיו המקולקלים של עשיו הרשע.

מכך צריך כל אדם ללמוד עד כמה יש לו לשמור את צעדיהם של ילדיו היקרים, ולדעת בכל עת ובכל שעה היכן הם נמצאים ועם מי הם הולכים, ומי הם חבריהם. אסור להסתפק בכך שהילד אומר: 'אני הולך לחבר פלוני' וכיוצא בזה, אלא צריך לדעת בדיוק לאן הוא הולך, היכן הוא יהיה, ומתי יחזור, כדי שלא יפול חלילה במקומות לא רצויים. וכשם שאסור לשומר העומד על משמרתו להירדם – כך צריך כל הורה להיות עירני ביותר לכל מה שנעשה עם ילדיו בכל רגע ביממה, ולדעת מה הם עושים והיכן הם נמצאים וכו'.

אסור לנו לשכוח, וְלוּ לרגע אחד, שהתכלית שלנו עלי אדמות היא להעמיד בעולם זרע קודש. מבחינתנו זוהי המשימה היקרה והחשובה ביותר שהוטלה עלינו בעולם הזה, ועליה צריכים אנו לתת את הדעת ומלוא תשומת הלב, ולזעוק לה' יתברך ללא הרף שנצליח לעמוד בה בכבוד. שאר ענייני העולם הזה חולפים ועוברים וכלל לא צריכים להטריד אותנו. אם תהיה לנו יותר פרנסה או פחות פרנסה זה כלל לא חשוב – אך בענין חינוך הילדים אסור לנו להפסיד.

צריך כל אדם להרבות בתפילות ותחנונים לפני הקב"ה על זרעו, שיזכו כולם להיות שלמים ביראתם וקדושתם, ולא יסורו חלילה מדרך ה' כל ימיהם. ובכל יום ויום, ובכל עת רצון, יתפללו על כך כל אב ואם. וטוב ונכון לקרוא בכל יום את התפילה הנפלאה שחיבר השל"ה הקדוש על ענין חינוך הילדים. ורק כשירבו בתפילות מעומקא דליבא על כך, יזכו לראות את בניהם ובנותיהם שתולים בבית ה' כל ימיהם, ויתקיים בהם מה שנאמר: "כל רואיהם יכירום כי הם זרע ברך ה'"(ישעיה סא, ט).

כמו כן, כדי להצליח בחינוך הילדים, ראשית כל צריכים ההורים להשתדל בכל יכולתם לנטוע את ילדיהם במקומות חינוך שבהם יחנכו אותם בדרך התורה הקדושה. אך לא די בכך, אלא על ההורים להשקיע בחינוך ילדיהם עוד ועוד גם בבית, וזאת על ידי שבבית יתנהגו ההורים בקדושה ובמדות טובות, וישמשו לילדיהם דוגמא נאותה. יש לדעת שעיקר החינוך שנשאר חקוק בלב הילדים לאורך ימים ושנים הוא דוקא זה שהם קיבלו מהוריהם בבית, ולא ממה שלמדו בתלמוד תורה ובבית הספר.

לכן אם ברצוננו להצליח לשתול בעומק לבם של ילדינו את יסודות האמונה והקדושה במדה כזו שגם כשהם יגדלו לא יסורו מהם, עלינו להתמסר ביותר לענין החינוך שלהם ולהשקיע בכך את מיטב כחנו, הוננו וזמננו, ללמוד אתם, להתפלל ולברך אתם וכו'. ומי שאינו יכול לעשות זאת בעצמו, ישכור להם בכסף מלא מלמד טוב וירא שמים שיעשה זאת במקומו. וכגודל מסירות נפשם של ההורים למען חינוכם הטוב של ילדיהם, כך יראו מהם בעתיד פירות מתוקים וירוו מהם רוב נחת דקדושה.

מידת הענווה וההכנעה

פרשת צו

צדקה במקום תעניות

פרשת ויקרא - זכור

פנינים נפלאים על כוחו של מנהג 'זכר למחצית השקל'

פרשת מחצית השקל

סכנת הרגשת הסיפוק

פרשת פקודי

מבצע!
הגדה של פסח – כריכה רכה
35.00110.00
מבצע!
מגילת אסתר עם ביאורי הרב יורם
30.00100.00
מבצע!
זמירון – נועם השבת
15.00100.00
מבצע!
מארז USB שיעורי הרב ישראל שליט"א (3 ב-99)
99.00