הלימוד היום מוקדש לרפואת אמה בת פולינה

הלימוד היום מוקדש להצלחת שמעון מויאל בן עליה לאה -דוד

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת דמטה בוגלה בן חווה

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת אביבה בת לאה

הלימוד היום מוקדש לרפואת תהל בן אדוה

הלימוד היום מוקדש להצלחת חן בת רבקה

הלימוד היום מוקדש להצלחת יוחאי שלי בן עמוס רפאל

טוב להודות לה'

פרשת אמור

לאחד האברכים נולדה בת מתוקה בשעה טובה, אלא שכל שני וחמישי היא לא הייתה מרגישה טוב, וכך ההורים המודאגים היו נגררים מרופא לרופא ומאשפוז לאשפוז, ולמרות כל הבדיקות לא נמצא שום הסבר רפואי לתחלואיה.

בצר לו פנה האברך לאבינו מורנו ורבנו הרב יורם מיכאל אברג'ל זיע"א ותינה לפניו את מכאוביה של ביתו, ואת הסבל הרב שנגרם לו ולרעייתו מכך.

הרב שאל אותו: כשהבת הזו נולדה שמחתם? השיב לו האב: האמת היא שמאוד רצינו בן, וקצת התאכזבנו שנולדה לנו בת. ושוב הרב שאל: ערכתם מסיבת זבד הבת להודות לה' על חסדיו וטובותיו? והתשובה הייתה שלילית.

אין לבת שלכם כלום! פסק הרב. מהרגע הזה תתחילו להודות לה' יתברך על הבת הנפלאה שנתן לכם, תערכו סעודת הודיה יפה ומכובדת, ותלמדו מכאן ולהבא להודות ולהלל, לשבח ולפאר את ה' יתברך על חסדיו וטובותיו, והוא תמיד ישפיע עליכם שפע ברכה וטובה כל הימים.

מיותר לציין שדברי הרב ייושמו כראוי, והבת הקטנה מרגישה מצויין…

בהקשר זה נאיר נקודת אור מתוך הספר הקדשו אמרי נועם:

בפרשתנו נאמר: "וכי תזבחו זבח תודה לה'", אומרים חז"ל במדרש: כל הקרבנות בטלין, וקרבן תודה אינה בטלה לעולם. כל ההודיות בטלין, והודיית תודה אינה בטלה לעולם.

לכן נפסק בשולחן ערוך שאת מזמור לתודה שבפסוקי דזמרה שבתפילת שחרית צריך לומר בניגון, כיון שכל השירות עתידות להתבטל חוץ ממזמור לתודה.

בביאור הטעם לכך שקרבן תודה ומזמור לתודה לא יהיו בטלים לעולם, יש לומר: כי תכלית כל הבריאה כולה היא שיכירו הנבראים את חסדי הבורא יתברך וטובותיו עמהם בכל עת ורגע, ויודו לו וישבחו אותו על כך. ומכיוון שזוהי תכלית כל הבריאה, לכן דבר זה לא יתבטל לעולם, והוא נעלה יותר מכל דבר אחר.

מסופר על מרן אור שבעת הימים הבעל שם טוב הקדוש אשר בצעירותו, כשהיה בערך בגיל חמש עשרה שנים, מחמת היותו יתום מאב ואם, התגורר במשך תקופה מסוימת אצל זוג זקנים שהיו עמי ארצות לכל הדעות, ואף קרוא וכתוב לא ידעו, אולם הייתה להם מידה טובה – שפיהם תמיד היה מלא שבח ותהילה לבורא יתברך: 'ישתבח שמו לעד', 'ברוך ה' יום יום', 'תהילות לאל', 'יהי שם ה' מבורך'.

פעם אחת באותה תקופה, כשהתבודד הבעל שם טוב הקדוש לבדו ביער, זכה ונגלה אליו אליהו הנביא זכור לטוב. אמנם גם קודם לכן זכה הבעל שם טוב הקדוש לראות את אליהו הנביא כמה וכמה פעמים, אך זה היה דווקא בהיותו בחברת רעיו, הצדיקים הנסתרים, שהיו מבוגרים ממנו בהרבה, אך כעת זו הייתה הפעם הראשונה בחייו שזכה שיתגלה אליו אליהו הנביא כשהוא לבדו, אף שהיה צעיר לימים.

באותה פגישה אמר לו אליהו הנביא כי אמנם עסקו בתורה הקדושה בכלל, ובעבודת הייחודים הקדושים שבתפילה בפרט, עושים נחת רוח מרובה בשמים. אולם שבח אחד של הבורא יתברך היוצא מפי הזקן והזקנה שאצלם הוא מתגורר בתמימות ובאמונה פשוטה ובאהבת ה' טהורה, גורם בשמים נחת רוח גדול יותר פי כמה וכמה מכל לימודיו וייחודיו.

מאותו מעשה למד הבעל שם טוב הקדוש עד כמה יקר לפני ה' יתברך כשיהודי מרים את עיניו השמימה ומודה לבורא על כל הטוב שגמל וגומל עימו בכל רגע. ומאז תפס לו הבעל שם טוב הקדוש הנהגה חדשה בעבודתו, והציע גם לרעיו הצדיקים הנסתרים לנהוג כן וקיבלו הצעתו – לשאול כל אחד מישראל שהוא פוגש על שלומו ובריאותו וכיוצא בזה, כדי שהלה ישיב: 'תודה לאל', 'ישתבח שמו לעד', 'ברוך ה'' וכדומה, ויהיה מכך נחת רוח גדול מאוד לה' יתברך.

ובדרך זו פירש הבעל שם טוב הקדוש את הנאמר בספר תהלים: "ואתה קדוש יושב תהילות ישראל". והיינו כי יושב פירושו מתפרנס, על דרך שאומרים 'פלוני יושב טוב', כלומר פרנסתו מצויה לו בריווח. ועל כך אומר הפסוק: "ואתה קדוש" – אבינו מלכנו הקדוש, הבורא ברוך הוא, על מה אתה "יושב" וממה אתה מתפרנס? ומשיב הפסוק: "תהילות ישראל" – כלומר, הקב"ה מתפרנס בשפע של נחת רוח ותענוג מהתהילות והשבחים שעם ישראל מודים ומשבחים ומפארים אותו בכל יום על כל הטוב שהוא גומל עמהם בכל עת.

וככל שהאדם מרבה להכיר בטובות המרובות שהבורא עושה עמו בכל רגע ומודה לו על כך מעומק הלב, כך גם הקב"ה משפיע לו מן השמים יותר ויותר שפע של טובה וברכה.

על כך יש ללמוד מלאה אימנו ע"ה, שכאשר ילדה את בנה הרביעי, יהודה, התרחב ליבה בשמחה גדולה, ונתמלא על כל גדותיו ברגשי הודאה לבורא עד שאמרה: "הפעם אודה את ה'", ואף קראה לו בשם 'יהודה' על שם הודאתה – ומכח הודאה זו שהודתה לה' דווקא בלידתו של יהודה, נמשך מן השמים על נשמתו של יהודה שפע עצום של חכמה וגדוּלה אשר הודות להם זכה להיות בהמשך חייו המלך שבשבטים, ומזרעו יצא כל זרע מלכות ישראל ונשיאי ישראל ושאר הצדיקים הנשגבים עד עולם, ולמעלה מכל, משיחם של ישראל.

אולם זאת יש לדעת, שכגודל מעלת ההודאה לה' כך גדולה ההקפדה בשמים על אדם שאינו מבחין בטובות שה' מטיב עמו ושוכח להודות לו עליהם. וכך מקובלנו מפי צדיקי עליון, אשר רוב ככל הייסורים הבאים על האדם הם על כך שהוא שוכח להודות לבוראו על ימי השלוה שהוא נותן לו, ולכן באים עליו ייסורים לעוררו על כך.

כשאדם רואה שלא הולך לו בדבר מסוים על אף כל השתדלותו, והוא מרגיש ששערי שמים כביכול סגורים בפניו. הוא רואה שהפרנסה לא זורמת, או שקשה מאוד בחינוך הילדים וכו' וכו' – הסגולה הבדוקה ביותר לפתוח את שערי השמים ולמשוך משם ישועה היא פשוט להודות לה' בפה מלא ומעומק הלב על כל הטובות שגמל עימו מעודו ועד היום הזה.

אם אדם יתבונן היטב הוא יווכח שיש אין סוף דברים טובים שה' הטיב עמו והוא מעולם לא חשב להודות לו על כך. עלינו לפקוח את עינינו ולהיות עירניים לטובות המרובות שה' יתברך גמל וגומל עימנו בכל עת ורגע, ועל הכל להודות לו בפה מלא ומעומק הלב, באופן שלא יהיה צורך לעורר אותנו על כך מלמעלה ח"ו, ועל ידי כן ימשיך הקב"ה להשפיע לנו ברכה והצלחה וישועה בכל התחומים.

מידת הענווה וההכנעה

פרשת צו

צדקה במקום תעניות

פרשת ויקרא - זכור

פנינים נפלאים על כוחו של מנהג 'זכר למחצית השקל'

פרשת מחצית השקל

סכנת הרגשת הסיפוק

פרשת פקודי

מבצע!
הגדה של פסח – כריכה רכה
35.00110.00
מבצע!
מגילת אסתר עם ביאורי הרב יורם
30.00100.00
מבצע!
זמירון – נועם השבת
15.00100.00
מבצע!
מארז USB שיעורי הרב ישראל שליט"א (3 ב-99)
99.00