הלימוד היום מוקדש לרפואת אמה בת פולינה

הלימוד היום מוקדש להצלחת שמעון מויאל בן עליה לאה -דוד

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת דמטה בוגלה בן חווה

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת אביבה בת לאה

הלימוד היום מוקדש לרפואת תהל בן אדוה

הלימוד היום מוקדש להצלחת חן בת רבקה

הלימוד היום מוקדש להצלחת יוחאי שלי בן עמוס רפאל

ממלכת כהנים וגוי קדוש

פרשת אמור

באחת הפעמים שהזדמן לאבינו מו"ר הרב יורם אברג'ל זיע"א לערוך חופה, התנהלו הדברים באופן מוזר: לאחר שכבר סיים הרב לסדר את כל מה שדרוש כדי להתחיל את עריכת החופה, פתאום ביקשו ממנו להמתין מעט לאמא של הכלה שמתעכבת קצת.

בתחילה לא הסבירו על מה ולמה אם הכלה מתעכבת, אבל לאחר מכן סיפרו לרב שהאם הגיעה לאולם בלבוש שאינו מספיק צנוע, וכשראתה את הרב מגיע לאולם – נפלה עליה בושה גדולה לעמוד כך בחופה, והיא מיהרה ללכת לחפש במה לכסות את עצמה כראוי, ולא חזרה לאולם עד שמצאה.

בזה התקיים הכלל שלימדונו חז"ל: "אדם מקדש עצמו מעט, מקדשין אותו הרבה". כלומר, כשאדם משתדל מצידו להתקדש, מן השמים מסייעים בידו להצליח להתקדש הרבה מאוד. מי שמשתדל באמת לשמור היטב על עיניו, מן השמים מסייעים בידו שלא יזדמנו לו מראות אסורות, וכן נותנים בליבם של האנשים שסובבים אותו להכיר בכך שרצונו להתקדש, להעריך זאת מעומק הלב, ולסייע לו בדבר.

בעניין הקדושה ושמירת העיניים כראוי, מביא רבנו בספרו "אמרי נועם" על פרשת השבוע:

בתחילת פרשתנו התורה מצווה את הכוהנים במצוות מיוחדות כגון שלא להיטמא למת, וכן שלא לשאת נשים שהן פסולות לכהונה. מצוות אלו נובעות מכך שהכוהנים הינם קדושים, ולכן מוטלת עליהם חובה יתירה לשמור את עצמם בקדושה מיוחדת, כמו שנאמר: "קדושים יהיו לאלקיהם ולא יחללו שם אלקיהם… והיו קודש… כי קדוש הוא לאלקיו".

אמנם פסוקים אלו עוסקים בכוהנים, אך לאמיתו של דבר יש בהם מסר חשוב לכל יהודי הגם שאינו מזרע אהרן הכהן, כי כל עם ישראל בכללותם נקראים "כהנים", כמו שאמר הקב"ה לכל עם ישראל לפני שנתן להם את התורה הקדושה בהר סיני: "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש", על כן, על כל יהודי ויהודי ללא יוצא דופן מוטלת החובה לשמור היטב על קדושתו, ולא לחלל אותה בשום אופן ח"ו.

ואם מדברים אנו על קדושה, כאן המקום להדגיש שעיקר הקדושה מתחילה בשמירת העיניים מהסתכלות במראות אסורות. וכך היא לשון קודשם של חז"ל: "ליבא ועינא תרין סרסורין דחטאה, דכתיב: 'תנה בני ליבך לי ועיניך דרכי תצורנה' – אמר הקב"ה: אי יהבת לי ליבך ועיניך אנא ידע דאת לי".

כלומר: הלב והעיניים של האדם הם אלו שמושכים אותו לדבר עבירה, ורק מי שמוסר את שניהם להקב"ה, יודע הקב"ה שהוא שייך לו. אך מבין שניהם גופא, הראשונים שמושכים את האדם לדבר עבירה הם דווקא עיניו, כיון שרק לאחר שהעיניים רואות מראה אסור הלב מתחיל לחמוד אותו, כמו שאמרו חז"ל: "אין יצר הרע שולט אלא במי שעיניו רואות". ולאחר שהלב חומד את האיסור, באים שאר אבריו של האדם ועושים זאת בפועל. נמצא שהכול מתחיל בעיניים, ומי שמקדש את עיניו כראוי ושומר אותן היטב לבל תראינה מראות אסורות, הרי הוא שמור מכל חטא.

לכן מוטלת חובה קדושה על כל יהודי ויהודי להשתדל לשמור את עיניו ולא להסתכל במראות אסורות. ואין זו מידת חסידות, אלא איסור מפורש בתורה, כמו שנאמר: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם". אמנם אדם מוכרח כחלק משגרת חייו לנסוע בתחבורה ציבורית, לערוך קניות בסופר או בשוק, להסדיר את ענייניו בבנק וכל כיו"ב, אך עליו לעשות את כל המאמצים להשפיל את עיניו ולא להסתכל במה שהקב"ה אינו חפץ שיסתכל.

ובפרט בני תורה, עליהם לדעת שכל מעשה שהם עושים נבחן בקפידה על ידי האנשים הרבים שסובבים אותם. כאשר בן תורה נוהג בקדושה וצניעות ולא מסתכל בדברים שאינם רצויים, הוא זוכה לקדש את שמו של הקב"ה בפי הבריות, ויאמרו כולם: "אשרי רבו שלמדו תורה, אוי להם לבריות שלא למדו תורה, פלוני שלמד תורה ראו כמה נאים דרכיו, כמה מתוקנים מעשיו", כמבואר בדברי חז"ל.

פעם קיבלנו מכתב מאשה אחת, ובין יתר הדברים שנכתבו במכתב, צוין שם שהיא עובדת כקופאית ב'סופר', והיא מתפעלת מאוד מקדושתם של האברכים, שכאשר הם עומדים בקופה הם משפילים את עיניהם ולא מסתכלים בפניה, וכן לא מדברים איתה דיבורים מיותרים. דברים אלו נכתבו על ידה בהתפעלות רבה, וגרמו לקידוש ה' גדול מאוד. כש'עמך ישראל' נפגשים עם בני תורה אמיתיים, הם מעריכים אותם מאוד ורוחשים להם כבוד רב, וגם משתדלים לעזור להם לשמור על קדושתם, כמו שלימדונו חז"ל: "אדם מקדש עצמו מעט, מקדשין אותו הרבה".

מידת הענווה וההכנעה

פרשת צו

צדקה במקום תעניות

פרשת ויקרא - זכור

פנינים נפלאים על כוחו של מנהג 'זכר למחצית השקל'

פרשת מחצית השקל

סכנת הרגשת הסיפוק

פרשת פקודי

מבצע!
הגדה של פסח – כריכה רכה
35.00110.00
מבצע!
מגילת אסתר עם ביאורי הרב יורם
30.00100.00
מבצע!
זמירון – נועם השבת
15.00100.00
מבצע!
מארז USB שיעורי הרב ישראל שליט"א (3 ב-99)
99.00