ברכת בורא נפשות רבות במקום שהכל ניהיה בדברו

שאלה:

אדם שטעה ובמקום לברך ברכת שהכל ניהיה בדברו בירך ברכת בורא נפשות רבות על מים, האם צריך לחזור ולברך?

תשובה:

לא, שהרי יצא ידי חובה בדיעבד

בהרחבה:

עיין לדברי הגאון החיד"א בספרו ברכי יוסף (סי' רד סק"ג) שיצא לדון אודות מי שטעה ובירך על המים לפניהם ברכת נפשות ולאחריהם ברכת שהכל מה דינו, וכתב שמכיון שלרבי טרפון במשנה (ברכות מד.) ברכת המים לפניהם בורא נפשות, הגם דקיימא לן כתנא קמא שמברך שהכל בדיעבד מיהא יצא, ולאחר שתייתו אינו חוזר ומברך נפשות, חדא שכבר בירך בתחלה, ועוד דכיון דאיכא אמוראי דלא מברכי על המים לאחריהם, ולכן זה שבירך שהכל לא יברך עוד נפשות, ושם העיר מדברי המהראנ"ח פרשת וישב, שמשמע מדבריו דלרבי טרפון שמברך על המים ברכת נפשות, היינו לענין ברכה אחרונה, ותמה על דבריו, ובשיורי ברכה (שם סק"ג) הביא כמה ציונים לדברי הראשונים שנחלקו בשיטת רבי טרפון, אי קאי לענין לפניהם או לאחריהם, ולהלן בשיורי ברכה סימן רז סק"א הביא בשם הרמ"ע מפאנו ברכות פרק ו' שכתב, שאם בירך על המים בורא נפשות לא יצא, וצריך לחזור ולברך שהכל, ולאחריהם חוזר ומברך נפשות, וכתב שהוא היפך מה שכתב בברכי יוסף לעיל והבוחר יבחר.
מקור: כ"פ בספר כף החיים (סי' רד ס"ק לז) כדברי החיד"א בספרו ברכ"י, וז"ל: ואם טעה ובירך בורא נפשות רבות יצא ידי חובתו מברכה ראשונה ואין לברך עוד לאחריו ברכה אחרונה. ומכל מקום טוב להרהר ברכת שהכל בלבו קודם שישתה אם נזכר או בכל עת שלא גמר השתייה, וכן לאחר שתייה יש להרהר בלבו ברכת בורא נפשות רבות. עכ"ל. וכ"פ בספר ברכת ה' (ח"ג פ"ח אות כב).
מבצע!
הגדה של פסח – כריכה רכה
35.00110.00
מבצע!
מגילת אסתר עם ביאורי הרב יורם
30.00100.00
מבצע!
זמירון – נועם השבת
15.00100.00
הגדה של פסח - לבן
מבצע!
הגדה של פסח – לבן
30.00100.00
מבצע!
מארז USB שיעורי הרב ישראל שליט"א (3 ב-99)
99.00