מים מנקים' - כפשוטו, שעיקר נקיון גוף האדם וסביבתו, הוא על ידי המים דוקא, ועם כל זאת בדרגת החשיבות והתועלת המושגת לנפש האדם היא הפחותה שבהן.
'מים מטהרים' - טהרה היא הבאה לאדם על ידי המים דוקא (כמובן כשנעשה על פי כל כללי ההלכה והשולחן ערוך, וכמבואר במקומו), ועניינה הוא: הסרת הטומאה החוצצת בין האדם לקונו, בין היהודי לנשמתו, ובין האיש לשרשו, ועם כל זאת בדרגת החשיבות והתועלת המושגת לנפש האדם, היא דרגה אמצעית. מחד, יותר גבוהה מדרגת נקיון, ומאידך, פחותה מדרגת קדושה, שדרגת ה'קדושה' דהיינו 'מים מקדשים' היא עליונה מאוד.
'מים מקדשים' - קדושה הבאה לאדם על ידי המים דוקא, והיינו שאפשר לו לאדם על ידי 'התמדת הטבילה' במי המקוה מדי יום, להשיג חלקים נכבדים ונשגבים בנפשו, כמו שהעיד בגודלו רבינו הרמח"ל שכל אשר זיכהו השם יתברך לדרגות עליונות ונוראות, אינו אלא על ידי שלושה דברים, והראשון שבהם הוא הטבילה במקוה מדי יום