הלימוד היום מוקדש לרפואת אמה בת פולינה

הלימוד היום מוקדש להצלחת שמעון מויאל בן עליה לאה -דוד

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת דמטה בוגלה בן חווה

הלימוד היום מוקדש לעילוי נשמת אביבה בת לאה

הלימוד היום מוקדש לרפואת תהל בן אדוה

הלימוד היום מוקדש להצלחת חן בת רבקה

הלימוד היום מוקדש להצלחת יוחאי שלי בן עמוס רפאל

ואהבת לרעך כמוך

פרשת קדושים

אבינו מורנו ורבנו הרב יורם מיכאל אברג'ל זיע"א היה גאון עצום, חריף ובקי בכל חלקי התורה, רם ונישא וכל רז לא אניס ליה. במשך עשרות שנים כיתת רגליו במסירות נפש בכל רחבי הארץ למסור שיעורי תורה לרבבות תלמידיו ואוהביו. ואם תשאל כל אחד משומעי לקחו: מה הייתה התכונה הבולטת והמהותית ביותר אצל הרב? תקבל מכולם תשובה אחת ויחידה: אהבת ישראל.

בליבו יקדה אהבת ישראל באש קודש, וכמעט בכל שיחה ושיעור הוא היה מקדיש פרק נבחר לנושא חשוב זה.

מצויים אנו בעיצומם של ימי ספירת העומר הקדושים, והשבת נקרא בפרשת קדושים על מצוות "ואהבת לרעך כמוך". הבה נאיר נקודת אור מתורתו הקדושה של מורנו הרב בנושא אהבת ישראל.

בחלקם הראשון של ימי העומר הקדושים, עד יום ל"ג בעומר, נוהגים אנו מנהגי אבלות וצער על עשרים וארבעה אלף תלמידי רבי עקיבא שמתו בתוך התקופה הקצרה שמחג הפסח ועד ל"ג בעומר. וביארו חז"ל שעונש זה בא עליהם מפני שלא נהגו כבוד זה לזה.

תלמידי רבי עקיבא בודאי היו תנאים גאונים וקדושים, אך היה אצלם חסרון בעניין של כבוד הזולת. הם לא היו משבחים זה את זה ולא מפרגנים זה לזה, ועינו של כל אחד מהם הייתה צרה בתורתו של חברו.

לכן כל חכמתם וקדושתם לא הועילה להציל אותם מפני הפורענות שבאה עליהם, כי כשחסרה אצל האדם מדת כבוד הזולת כל מה שיש בידו הולך לאיבוד, כפי שהיה אדמו"ר הזקן רגיל לומר: בביטול הזולת והגבהת עצמו מפסידים חלילה הכל! כלומר, לא מפסידים רק חלק קטן בלבד, אלא מפסידים ממש את הכל.

ועל כך צריך לכוון כל אדם בשעה שהוא אומר בכל בוקר בתפילה: "לא ניגע לריק ולא נלד לבהלה", דהיינו שיעזור לו ה' לבל יכשל להתכבד בקלון חברו או לבזות אותו בליבו ח"ו ובזה יהיה כל יגיעו בלימוד התורה וקיום המצוות לריק, ואף את חלקו בעולם הבא יאבד ויישאר ערום וחסר כל.

לכן בימי העומר הקדושים מחויבים אנו לשקוד לתקן פגם זה שהיה בתלמידי רבי עקיבא, ולהוסיף זהירות גדולה בכבודו של כל אדם מישראל באשר הוא, כמאמר חז"ל: "הוי מכבד את כל האדם", וכן שלא לבוז לשום אדם בעולם ח"ו, כמאמר חז"ל: "אל תהי בז לכל אדם", כיון שבכל יהודי ישנה נשמה קדושה שבתוכה שוכן אורו של הקב"ה.

בפנימיות לבבו של כל אחד ואחד מישראל ישנו ניצוץ קדוש וטהור שנחצב מאורו יתברך ממש בבחינת "חלק אֱלוֹהַּ מִמָּעַל", וניצוץ קדוש זה נרמז באות י', כיון שהיא האות הראשונה של שמו של הקב"ה. ולכן התואר 'יהודי' מתחיל באות י' ומסיים באות י', וגם עצם היגוי תיבת 'יהודי' נגזר מהאות י'.

יתירה מזאת: שמו המלא של ה', שם יהו"ה ברוך הוא, נרמז בתיבת 'יהודי', שהרי שלושת האותיות הראשונות של תיבה זו [יהו] הן שלושת האותיות הראשונות של שם ה', ומשתי האותיות האחרונות [די] מתקבלת אף האות האחרונה של שם ה' [האות ה'] כאשר נניח את האות י' בחללה של האות ד'. וכל זה בא לרמוז על גודל איחודו של הניצוץ הקדוש שבפנימיות לבבו של כל יהודי עם ה' יתברך, וכן לרמוז שאין שום הבדל בין זלזול ביהודי לבין מחיקת שם ה'.

הנהגה זו של ביטול הזולת מוחקת את האדם מהעולמות העליונים. עלינו לדעת שכל כניסתנו לעולם הבא תלויה אך ורק בזה – אם אנו מכבדים את הזולת או לא.

בפרשתנו פרשת קדושים מופיעה המצווה היקרה והחשובה "ואהבת לרעך כמוך" אשר עליה אמר רבי עקיבא: זה כלל גדול בתורה.

בתורת החסידות מוסבר שהמשמעות של "ואהבת לרעך כמוך" היא, שכמו שאתה אוהב את עצמך, אף על פי שאתה מודע היטב לחסרונותיך הרבים ולמידותיך הרעות, והינך מקיים את הכתוב: "ועל כל פשעים תכסה אהבה", כך מחויב אתה לאהוב כל אחד מישראל, אף על פי שיש בו הרבה חסרונות ומידות רעות ומושחתות, שהרי סוף כל סוף יהודי הוא.

צריך לאהוב יהודי רק מפני עצם היותו יהודי, וממילא הוא בנו של הקב"ה, כמו שנאמר: "בנים אתם לה' אלהיכם", ומי שאוהב את הקב"ה צריך גם לאהוב את בניו של הקב"ה.

וגם יהודי שהרבה לחטוא ולפשוע עודנו נקרא בן של ה', כדעת רבי מאיר בגמרא הקדושה שגם יהודי חוטא נקרא בנו של ה', כמו שנאמר: "בנים סכלים המה". ואפילו יהודי חסר אמונה נקרא בנו של ה', כמו שנאמר: "בנים לא אמון בם". ואפילו יהודי עובד עבודה זרה נקרא בנו של ה', כמו שנאמר: "זרע מרעים בנים משחיתים". ולא די שהוא נקרא בן, אלא הוא נקרא בן טוב ואהוב, כמו שנאמר: "והיה במקום אשר יאמר להם לא עמי אתם יאמר להם בני אל חי".

וכן מספרים שפעם בהיות ר' אלימלך מליז'ענסק זיע"א אצל מורו ורבו המגיד הגדול ממעזריטש זיע"א קרא לו פתאום הרב המגיד ואמר לו: אלימלך חביבי, השמעת מה שהכריזו כעת בשמים? הכריזו כעת בשמים שהקב"ה אוהב את הרשע הגדול ביותר שבישראל, ממש כפי שהוא אוהב את הצדיק הגדול ביותר שבישראל, ללא כל הבדל!.

כשהרב הקדוש רבי אליעזר, אביו של הבעל שם טוב הקדוש, עמד להיפטר מן העולם, קרא לבנו יחידו – ישראל, שהיה אז ילד רך בשנים, ומסר לו צוואה קדושה: ישראל בני חביבי! רצוני לצוותך קודם פטירתי על שני דברים יקרים וחשובים: האחד, שלא תפחד משום אדם ומשום דבר שבעולם חוץ מה' יתברך. והשני, אהוב כל יהודי, יהיה אשר יהיה, בכל להט נשמתך.

דברי האב הצדיק שיצאו מלב טהור נכנסו עמוק עמוק לליבו הטהור של הילד הרך, ולא יצאו משם לעולמי עד. שני יסודות אלו הפכו להיות שני עמודי התווך שעליהם יסד הבעל שם טוב את כל משנת חייו.

הבעל שם טוב הקדוש גילה בעולם את מעלתו הנשגבה של כל יהודי, ושגודל חיבתו של כל יהודי לפני אביו שבשמים היא ממש כאהבת אב ואם לבנם יחידם שנולד להם לאחר מאה שנות צפייה לפרי בטן.

ולכן כשעשה הבעל שם טוב בשנת תק"ז עליית נשמה, ובין היתר הגיע גם להיכלו של משיח, ושאל אותו: אימתי יבוא כבודו? השיב לו המשיח שיבוא כאשר תתפרסם דרכו של הבעל שם טוב ותתגלה בעולם, ויפוצו מעיינותיו חוצה.

יש אנשים שמאוד חוששים "להיכשל" באהבת חינם, שהרי מצינו בחז"ל  שיש כאלו שמצווה לשונאם. אולם לאנשים מסוג זה כבר המליץ הגאון הצדיק ר' אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל ברוב חכמתו ואמר: 'מוטב להיכשל באהבת חינם מלהיכשל בשנאת חינם'.

כלומר, אם ראית יהודי כלשהו שיש לך ספק כלפיו אם מצווה לאהוב אותו בגלל עצם היותו יהודי, או שמא מצווה לשנא אותו בגלל מעשיו הרעים – מוטב לך לאהוב אותו מספק, משום שאם תאהב אותו ובסופו של דבר יתברר שהיה מצווה לשנא אותו ונכשלת באהבת חינם, בודאי הקב"ה יסלח לך על כך, שהרי סוף כל סוף אהבת את בנו חביבו.

אולם אם חלילה תשנא אותו, ובסופו של דבר יתברר שהיה מצווה לאהוב אותו ונכשלת בשנאת חינם, הקב"ה לא יסלח לך על כך וידיח אותך מכל העולמות ח"ו.

לכן מיד בקומך בבוקר ממיטתך תקבל עליך לאהוב כל אחד ואחד מעם ישראל, וכן תקבל עליך מכל הלב שלא לצער אף יהודי באותו היום.

ומספרים, שכך היה מנהגו של הרב הקדוש רבי זושא מאניפולי זיע"א, שתיכף בקומו משנתו, לאחר שנטל את ידיו, היה אומר: בוקר טוב לכל עם ישראל! ומרעיף ברכות על עם ישראל ומתפלל עליהם שיהיה לכולם ביום זה רק טוב. ולאחר שהיה מברך ברכות השחר היה יוצא לרחוב והיהודי הראשון שהיה רואה, היה ממטיר עליו צרור של ברכות.

וכן בלילה לפני השינה תעשה חשבון נפש ותבדוק שלא גרמת צער לאף אדם, ואם מצאת שפגעת ח"ו במישהו תקבל עליך שמחר בעזרת ה' תלך ותפייס אותו. ואם מישהו פגע בך תמחל לו בלב שלם כדי שלא יהיה צער לה' יתברך, וכן כדי שהוא לא ייענש על ידך ותינזק מזה גם אתה, שהרי לימדונו חז"ל שכל מי שחברו נענש על ידו אין מכניסים אותו במחיצתו של הקב"ה.

יש לזכור שמידת אהבת ישראל היא היעד שבשבילו ירדנו לעולם הזה, ומי שיזכה לרכוש מידה זו של אהבת ישראל הקב"ה ישמע לכל תפילותיו ויבטל גזירות על פיו, כי אדם זה מחזיק בידיו את המפתח של כל העולם. ובזכות מידת אהבת ישראל הקב"ה יסייע לאדם להצליח בכל ענייניו, ויזכה לרוות שפע של נחת רוח מכל זרעו אחריו.

 

 

'שביעי של פסח' וסגולתו

פרשת שביעי של פסח

מצוות 'והגדת לבנך'

פרשת פסח

שומר פיו ולשונו

פרשת מצורע

הקשר בין נגעי הלשון לילדים

פרשת תזריע

מבצע!
הגדה של פסח – כריכה רכה
35.00110.00
מבצע!
מגילת אסתר עם ביאורי הרב יורם
30.00100.00
מבצע!
זמירון – נועם השבת
15.00100.00
הגדה של פסח - לבן
מבצע!
הגדה של פסח – לבן
30.00100.00
מבצע!
מארז USB שיעורי הרב ישראל שליט"א (3 ב-99)
99.00