ברכת שהחיינו על טלית קטן

שאלה:

אדם שהתחזק בכנס התעוררות, וקיבל טלית קטן באותו המעמד האם יכול לברך עליה ברכת שהחיינו?

תשובה:

אותם טליתות המחלקים באותם הכנסים שעשויים מבד או כותנה אין לברך עליהם ברכת שהחיינו וצריך למחות ביד אותם המורים לברך. אמנם אם הטלית קטן עשויה מצמר המברך שהחיינו יש לו על מה לסמוך.

בהרחבה:

ברכת שהחינו מברכים על דבר שהוא חשוב בעיני האדם ועל שאר דברים אין מברכים, ומצינו ברבותינו הפוסקים שטלית קטן אינו מן הדברים הקרויים דבר חשוב ולכן אי לברך עליהם כלל, אמנם אם הטלית קט עשויה מצמר וכידוע שצמר הוא דבר חשוב לכן המברכים יש להם על מה לסמוך. אמנם טלית גדול ודאי מברכים.
מקור: נחלקו בזה הראשונים, לשיטת התרומת הדשן מברכים שהחיינו דווקא אם הכלים חשובים, ולשיטת המאירי מברכים על כל הכלים. והנה בשולחן ערוך (סימן רכג ס"ג) פסק שעל בית חדש או כלים חדשים מברך שהחיינו, ושם (בסעיף ו) פסק שעל חלוק ואנפילאות אין מברך מני שאינם חשובים כ"כ. ע"כ. והנה בסימן כב כתב בשולחן ערוך שעל טלית מברך שהחיינו. ומינה נליף אם הטלית קטן עשוי מצמר שפיר יכול לברך דהוי דבר חשוב וכמו שכתב בסימן רכג, ואם עשוי מבד או כותנה אין לו לברך. וכ"פ בשו"ת אגרות משה (ח"ג סימן פ) שעל טית קטן אין לברך כלל שהחיינו מפני שאינו חשוב ועל טלית גדול ודאי יברך. ועיין בספר ברכת ה' (ח"ד עמוד קע) דדוקא על של צמר מברכים.
מבצע!
הגדה של פסח – כריכה רכה
35.00110.00
מבצע!
מגילת אסתר עם ביאורי הרב יורם
30.00100.00
מבצע!
זמירון – נועם השבת
15.00100.00
הגדה של פסח - לבן
מבצע!
הגדה של פסח – לבן
30.00100.00
מבצע!
מארז USB שיעורי הרב ישראל שליט"א (3 ב-99)
המחיר המקורי היה: ₪150.00.המחיר הנוכחי הוא: ₪99.00.